Pressmeddelande 2009-04-28

Strömma bjuder in till tidsresa med övernattning i vikingahus:

Vikingakvarter står färdigt på Birka i sommar

Den första maj öppnar vikingastaden Birka för säsongen. I år kommer ett rekonstruerat vikingatida stadskvarter att stå färdigt, bestående av fem hus som är uppbyggda utifrån arkeologiska utgrävningar gjorda på ön. Under högsäsong kommer det nya stadskvarteret att myllra av liv och rörelse, med hantverkare arbetar med tidsenligt smide, skinngarvning och textilhantverk. På kvällarna, när sista båten gått från ön, fungerar husen som övernattning för tillfälliga vikingafamiljer.

- Vanliga familjer kan övernatta och bo i riktiga vikingahus, laga mat över öppen eld och sova under fällar. En riktigt häftig upplevelse, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.

Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i Mälaren och är upptaget på UNESCO:s världsarvslista.

De fem rekonstruerade husen som färdigställts i år har byggts av elever från kursen Vikingatida byggnader som ges vid Gotlands Högskola. Tillsammans med Strömma Turism & Sjöfart har Gotlands Högskola arbetat i tre år för att bygga upp rekonstruktion av hus från vikingastaden Birka. Projektet fortsätter under kommande år och sammanlagt ska 16 husrekonstruktioner stå färdiga år 2012.

- Alla de hus vi bygger är rekonstruktioner utifrån de arkeologiska utgrävningar som gjorts på Björkö, vi har bara flyttat på dem lite för att inte förstöra fornlämningarna efter förlagorna, säger Peder Ling.

Viking för en dag

De rekonstruerade vikingahusen är sedan tidigare öppna för övernattning för skolklasser, nytt för i år är att även familjer kan spendera natten i dem. En sådan övernattning innebär att familjen får leva som vikingar, äta som vikingar och klä sig som vikingar under ett dygn. Med sig på äventyret får vikingafamiljen en kista med mat, kläder och andra förnödenheter för att klara livet i byn.

En annan av årets nyheter är att man förlänger säsongen för båttrafiken från orterna Härjarö och Strängnäs, med dagliga avgångar från den 6 juni till den 16 augusti. Från Stockholm går båtarna från den 1 maj till den 6 september.

- Birka är ett populärt utflyktsmål och vi för att möta efterfrågan från resten av Mälardalen förlänger vi nu säsongen från både Härjarö och Strängnäs, säger Peder Ling.

För mer information om Birka, se www.stromma.nu, bilder finns att hämta under Pressinfo.

För mer information, kontakta gärna:

Peder Ling, platschef Birka, 08-12 00 41 00, 0703-01 62 51, peder.ling@stromma.se

Eskil Jerling, Vår PR-byrå, 08660 02 07, 073-506 79 07, eskil.jerling@varprbyra.se

Strömma Turism & Sjöfart AB ("Strömma-gruppen") är ett snabbväxande rese-och turismföretag som främst fokuserar på upplevelser av olika slag. Förutom Strömma Kanalbolaget ingår bl a Cinderellabåtarna, Vaxholms Kastell, City Sightseeing & Stockholm Sightseeing (buss och båt), Paddans och Börjessons verksamheter i Göteborg, Göta Kanal rederi, Lindholm shipping samt egna fjällanläggningar i Riksgränsen och Hemavan/Tärnaby. www.stromma.se