Visionalis AB förvärvar Riksgränsens fjällanläggning

Visionalis AB förvärvar Riksgränsens fjällanläggning

Riksgränsen, den unika fjällanläggningen längst upp i Sverige, förvärvas av Visionalis AB som sedan tidigare äger och driver fjällanläggningen i närbelägna Björkliden Fjällby. Genom förvärvet blir den gemensamma verksamheten Norrbottens största turistföretag med över 100 årsanställda. Säljare är Strömma Turism & Sjöfart AB som ägt anläggningen Riksgränsen i 10 år.

– Vi är mycket glada att få förmånen att fortsätta driva unika Riksgränsen som är en favorit för många skidåkare, säger Olle Isberg, vd i Visionalis AB. Förvärvet innebär också att vi kan bygga ett ännu bättre kunderbjudande då vi kan samordna verksamheterna i Riksgränsen och Björkliden, till exempel genom gemensamt liftkort och bättre kommunikationer mellan orterna. Tillträde till Riksgränsen planeras till senare i sommar och vi återkommer med mer information i god tid innan nästa vintersäsong.

– Under våra 10 år har vi investerat stort i Riksgränsens byggnader och skidsystem. Nu kräver vår expansion i Helsingfors och Köpenhamn all vår kraft så det är dags att lämna över till Visionalis som har intressanta planer för utveckling av Kirunafjällen, säger Jan Larsén, vd i Strömma Turism & Sjöfart AB.

För ytterligare information ring:
Olle Isberg, vd Visionalis AB, 0705-90 67 99
Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart AB, 0708-94 76 34

Visionalis AB är ett holdingbolag som ägs till 50% av Olle Isberg och till 50% av Therese Karlsson, via LMK Industri AB. Visionalis AB äger och driver bland annat Björkliden Fjällby AB, med verksamhet i Lapplandsorterna Björkliden och Tärnaby (se www.bjorkliden.com och www.tarnabyfjallby.se), samt Hotel Stureplan AB i Stockholm (se www.hotelstureplan.se). Visionalis är också nybliven ägare till 30% av aktierna i Spaceport Sweden AB (se www.spaceportsweden.com). Visionalis planerar att fortsätta bygga upp sin verksamhet inom den expansiva svenska besöksnäringen, med fokus på Lappland och Stockholm.

Strömma Turism & Sjöfart AB är ett av Sveriges största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt aktiviteter i fjällen. Visionen är att skapa upplevelser som ger minnen för livet och verksamheten bedrivs främst i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som bland andra Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Paddanbåtarna, Göta Kanalrederiet, City Sightseeing, Open TopTours, Ekmanbuss och Hemavan Tärnaby.