Strukton Rail välkomnar beslut om statlig järnvägskontroll

Torsdag 12 januari kom regeringens beslut om att Trafikverket ska ta över ansvaret för leveransuppföljningar och manuell underhållsbesiktning på järnväg. Strukton Rail välkomnar förändringen som innebär att Trafikverket får bättre kontroll över järnvägens status och underhållsbehov. Idag utförs alla besiktningar av underhållsföretag och konsulter.

‒ Vi tycker det här är positivt eftersom det ger Trafikverket bättre kontroll på järnvägen. Beslutet stärker deras roll som beställare av järnvägsunderhåll och är positivt för relationen mellan Trafikverket och oss som utför underhållet. Det ökar våra möjligheter att bygga en robust järnväg tillsammans. Underhållsföretagen fortsätter utföra andra kontroller i sitt löpande underhåll, däribland säkerhetsbesiktningar säger Strukton Rails vd Robert Röder.

Strukton ser även positivt på regeringens ökade anslag till järnvägen de senaste åren, men ser att branschen nu står inför en allvarlig kompetensbrist som hotar planerade järnvägsprojekt.

‒ Det finns massor av jobb att göra och vi behöver bana väg för människor som vill arbeta i branschen. Bland annat hoppas vi på lättnader i vissa regelverk. Lättnader som exempelvis skulle göra det enklare för nyanlända att arbeta på järnvägen, menar Robert Röder.

För mer information, kontakta kommunikationschef Lisa Borges, 010-480 56 22, lisa.borges@strukton.se.