Språk, storstadsval och stipendier

Att studera på high school i USA är populärt men svenska ungdomar har även fått upp ögonen för resten av världen. STS erbjuder 9 olika språk att lära, möjligheten att välja område själv och chans till kostnadsfritt utbytesår 2012/2013.

Hos STS märks det att intresset för high school i USA är alltjämt stort. Tre av fyra ungdomar som ansöker vill uppleva den amerikanska livsstilen. Många utnyttjar dessutom möjligheten att önska delstat. Bo i genuina Illinois, soliga Mississippi eller äventyrliga Colorado? Med en snabb ansökan och lite tur, kan man själv välja.

I december lanserade STS destination nummer 20, Indien, där studenten läser på high school i Jaipur. Exotiska länder som Kina och Japan ökar i popularitet. Vad är det som lockar en svensk elev att läsa mandarin och japanska?

–Många fångas nog av det som känns annorlunda i Asien, att leva i en kultur som är så olik den svenska och kunna kommunicera med vänner från andra delar av världen, säger John Cedergårdh, STS High School.

Sedan flera år tillbaka erbjuder språkreseveteranen Australien och Nya Zeeland för den som vill bättra på engelskan. I Latinamerika kan eleven välja mellan att läsa spanska i Argentina eller Mexico och portugisiska i Brasilien. Lite närmare hemmaplan finns spanska att lära i bland annat Alicante, Barcelona och Sevilla, städer som STS erbjuder som tillval. Den som vill läsa franska kan välja område i Frankrike eller söka till tvåspråkiga Kanada, och samtidigt träna engelskan.

När man väl har bestämt sig uppmanas man att ansöka snarast, med möjlighet att få avdrag på programpriset. De elever som antas till något av programmen kan även söka de stipendier som STS High School delar ut varje år.

–Att studera utomlands är en oerhört lärorik erfarenhet och vi vill att fler ska få den möjligheten, säger John Cedergårdh.

Den lycklige mottagaren av det största stipendiet kan glädjas åt att få hela utbytesåret 2012/2013 kostnadsfritt. En annan stipendiat belönas med 12 000 kronor och fyra stipendiater erhåller 4 000 kronor vardera.

• usa
  • high school