Halmstadgolfare jagar medaljer i Student-EM

Sju golfspelare från Halmstad åker i dag till Saint-Saëns i Frankrike för att spela Student-EM.

Deltagarna i damlaget är Emma Vestin, 22, Therese Larsson, 21, och Louise Kristersson, 23. Herrlaget består av Adam Björkegren, 22, Markus Enoksson, 25, Philip Ericksson, 21, och Robin Willgert, 22. Alla studerar vid Högskolan i Halmstad och School of Golf.

I morgon, tisdag, är träningsdag och på onsdag börjar Student-EM, som avgörs dels som individuell tävling och dels som lagtävling. Fyra rundor, sammanlagt 72 hål, ska spelas över fyra dagar. I lagtävlingarna räknas de tre bästa scorerna bland herrarna respektive de två bästa av damerna för varje runda samman. På lördag avgörs vilka som blir europeiska studentmästare.

– Vi åker dit som ett lag och ser mycket fram emot den här veckan. Det är första gången vi spelar EM men självklart hoppas vi på att komma hem med två guldmedaljer, säger Sofia Grönberg, sportchef på School of Golf, som är med som ledare för truppen.

– Student-EM är ett utmärkt sätt för unga studentidrottare att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden, säger Johanna Olsson, tävlingsansvarig på Sveriges Akademiska
Idrottsförbund.

Sofia Grönberg Whitmore, sportchef på School of Golf