Ingenjörsstudent från Lund till Student-VM i bågskytte i Mongoliet

Bågskytten Jesper Fredriksson från Malmö representerar Sverige och svensk studentidrott på Student-VM i Mongoliet 1-5 juni. Jesper är en rutinerad studentidrottare och tävlade förra året på Universiaden i Korea som är studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel.

Student-VM och universiader är tävlingar som håller högsta internationella klass och på Universiaden i Korea slogs det världsrekord i bågskytte. Till vardags studerar Jesper Fredriksson teknisk nanovetenskap på Lunds tekniska högskola.

- Vi kan se fram emot ett högklassigt arrangemang med mängder av duktiga studentidrottare. Universiader och Student-VM ett bra sätt för att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden och Jespers stora mål som bågskytt är ett olympiskt spel, säger Johanna Olsson, generalsekreterare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Anders Manell
, kommunikationsansvarig, 070-314 57 29

• bågskytte
  • jesper fredriksson
  • nanovetenskap

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 82 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.