Jönköpingsstudent vann årets foto under Studentidrottsgalan 2018

I helgen arrangerade Sveriges Akademiska Idrottsförbund, tillsammans med Jönköping University Sports Association, sitt förbundsmöte och årliga studentidrottsgala i Jönköping med deltagande studentidrottare från hela landet. Under galakvällen delades två utmärkelser inom studentidrotten ut; årets foto och årets förening där en av pristagarna är en student vid Jönköping University.

Kriterier för att vinna årets foto ska vara en bild som på något sätt speglar studentidrotten. Vinnaren av årets foto blev ”Teamwork” fotograferat av Amanda Tholin, Jönköpings University Rowing Association. Juryns motivering löd ”Årets foto är ett välkomponerat och harmoniskt foto som förmedlar sammanhållningen och enkelheten inom studentidrotten. Det är en bild med känsla där fotografen har fångat gemenskapen och dedikationen att arbeta framåt.”

- Jättekul att vi vann, när bilden togs var det en så himla fin eftermiddag på Munksjön där vattnet låg alldeles stilla. Jag vill tillägna bilden vår vice ordförande Ebba Mårtensson som är otroligt engagerad i vår förening. Vilket inspirerar mig som coach att vilja göra det där lilla extra, säger Amanda Tholin.

Bilden belönas med en prissumma på 5000 kronor.

Helgen tillbringades till största del i Jönköping Universitys lokaler med galakvällen på Kulturhuset SPIRA.

- Det känns kul att få ha arrangerat förbundsmötet här med tanke på att Jönköping även kommer stå värd för Student-EM i rodd 2019, säger Cecilia Olsson, generalsekreterare på Sveriges Akademiska Idrottsförbund. Det är också därför lite extra passande att årets foto är en roddbild tagen på Munksjön.