Skånestudenter tog hem storvinsten på årets Studentidrottsgala

Under lördagskvällen ägde årets Studentidrottsgala rum på Västgöta nation i Uppsala. Traditionsenligt delades då årets utmärkelser inom studentidrotten ut, där Skånestudenter vann alla fyra kategorier; årets bild, årets internationella pris, årets eldsjäl och årets förening.

Årets internationella pris ska gå till en individ, individer eller ett lag som gjort en viktig insats inom internationell studentidrott under det gångna verksamhetsåret. Insatsen kan vara en idrottslig framgång likväl som en insats av organisatoriskt slag. Årets internationella pris går till Lovisa Broms, projektledare för Student-Vm i ridsport 2016. "Sveriges Akademiska Idrottsförbunds internationella pris går 2016 till en person som under Student-VM i ridsport i Flyinge, var en bärande kraft i ett lyckat och väl genomfört evenemang. Personen har tillsammans med sin organisation visat upp att studentidrotten i Sverige kan leverera förstklassiga event. Hennes aldrig sinande entusiasm, hennes förmåga att bygga relationer med människor och hennes prestationer på absolut högsta nivå gör henne till en enastående representant för svensk studentidrott på den internationella arenan," löd juryns motivering.

Årets bild ska vara en bild som på något sätt speglar studentidrotten. Priset för årets bild gick till "Delad glädje, dubbel glädje" fotograferad va Kajsa Stoll Kuroczik från Lunds Akademiska Ryttarsällskap. "Årets bild 2016 är en bild där fotografen har lyckats fånga glädje och kamratskap. Bilden speglar känslan hos både individen och laget. Med stora leenden och "tummen-upp" visar årets foto vad svensk studentidrott handlar om!" löd motiveringen. Bilden belönas med en prissumma på 5000 kronor.

Årets eldsjäl inom studentidrotten ska vara en person som är engagerad, jobbar för andra, arbetar med god kvalitet samt har varit aktiv i föreningen under en tid. Priset för årets eldsjäl gick till Hillevi Eilard från Lunds Akademiska Ryttarsällskap, bland annat efter hennes insats i samband med Student-VM i ridsport på Flyinge sommaren 2016. Juryns motivering löd: "Årets eldsjäl har förmågan att bidra till god stämning och skapa glädje och gemenskap. Med dessa egenskaper, tillsammans med ett starkt engagemang, har hon lett föreningen framåt i sin position som ordförande. Hon hade även ett stort ansvar under arbetet med Student-VM i Ridsport tidigare i år, där hon visade stor kunskap vid planeringen av den mycket komplicerade lottningen av hästarna till ryttarna och strukturera hur framridningen skulle fungera.Hillevi belönas med en prissumma på 5000 kronor.

Priset för årets förening går till en förening som under året har gjort eller lyckats extra bra utifrån sin förenings förutsättningar. Viktiga faktorer för att vinna är mod, utveckling och innovation, framåtblickande och kvalitet för föreningens medlemmar. Priset för årets förening gick till Teknologkårens Idrottsförening med motiveringen: "För att driva en livskraftig förening krävs mod och engagemang. Det har årets förening visat genom stort ideellt engagemang då den under året utökat sitt redan breda utbud med en simsektion, löpning och padeltennis. Dessutom har man startat nya spännande samarbeten, utvecklat nya mötesplatser, arrangerat Student-SM i simning och deltagit framgångsrikt i tävlingar. Med blicken framåt och med stor entusiasm visar årets förening att de är en förening att vara stolt över, som välkomnar alla och som hela tiden vill stärka sin roll som studentidrottsförening." Teknologkårens Idrottsförening belönas med en prissumma på 10 000 kronor till föreningen.

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

Josefin Trogen

Förbundskoordinator och Kommunikationsansvarig Kommunikation, administration, ekonomi 072-2503387