Sofie Skoog nia på Universiaden i Kazan i en högklassig tävling

I höjdhoppsfinalen på Universiaden hoppade Sofie Skoog 1,84 och hade bra försök på 1,87 vilket gav en niondeplats. Förhållandena för hopparna var utmanande med ganska mycket vind. Vann gjorde Kamila Stepaniuk från Polen på 1,96.

Universiadfinalen i höjdhopp var en klasstävling med åtta av tolv hoppare med personligt rekord över vm-kvalgränsen 1,92, varav fem som hoppat det i år och ytterligare en som klarade det i finalen. Sofie Skoogs personliga rekord är 1,90 som hon tog för några veckor sedan.

– Det kändes som att jag hade högre höjder i mig men glädjande är att formen är på väg uppåt. Nu ser jag from mot att tävla på hemmaplan på GP:t i Karlstad. Att vara med på Universiaden har varit en stor lärdom för mig, det här är som ett os, säger Sofie Skoog efter finalen.

Sverige skickar en trupp på 100 personer, varav 61 aktiva, till Universiaden som pågår mellan den 6-17 juli i ryska Kazan. Värmland representeras i friidrott även av Elisabeth Höglund i spjut som kom på en sjundeplats i finalen med ett kast på 46,36. Ove Skoog är med som är ledare.

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. I årets Universiad deltar cirka 13 500 idrottare vilket är fler än på London-OS. Flera av medaljörerna från London finns på plats i Kazan för att tävla om de åtråvärda medaljerna. Rysslands president Vladimir Putin invigde i lördags Universiaden.

För utförlig information om den svenska truppen se dokumentet Pressinformation i vårt pressrum på Mynewsdesk.

Anders Manell
, presschef, 072-200 56 33

• Friidrott

• Värmland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 67 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.