Stort intresse för Sveriges premiärmatch i Student-VM i Uppsala

Historiens första Student-VM i amerikansk fotboll startade under fredagseftermiddagen i Uppsala med matcher mellan Kina-Finland och Sverige-Mexiko. Över 6000 personer från hela världen såg Sveriges match mot Mexiko över internet.

För Kina var det deras första internationella match i amerikansk fotboll någonsin vilket avspeglade sig i spelet och de fick se sig besegrade av Finland med siffrorna 47-0. I Kina satsas det just nu stort på sporten och det kinesiska laget har två gamla NFL-spelare som coacher. Det är Heisman trophy-vinnaren (årets bästa collegespelare) från 1998 Ricky Williams som huvudcoach och Byron Chamber som assisterande.

Sverige fick det tufft i premiären mot Mexiko, där universitetsligan är den högsta ligan för amerikansk fotboll. Under matchen gav Mexiko aldrig Sverige chansen och vann med 62-0.

921 åskådare såg matcherna i ett kallt men soligt Uppsala.

VM-programmet finns på uppsala2014.com där alla matcher sänds live. Info finns även på facebook.com/uppsala2014

För utförliga matchreferat se studentidrott.se.

För mer information kontakta:
Martin Söderberg, projektledare, 070-374 74 00
Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig SAIF, 072-200 56 33

• student-vm
  • amerikansk fotboll
  • uppsala 86ers
  • kina
  • mexiko

• Västra Götaland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.