Sverige tog historiskt brons på Student-VM i Uppsala

På lördagskvällen stod det klart att Sverige får med sig ett brons i historiens första Student-VM i Amerikansk fotboll som spelas i Uppsala. Sverige besegrade Finland med 28-6. Imorgon spelas match om guldet mellan världslagen Japan och Mexiko.

Det svenska laget har tidigare i turneringen haft problem med bollmottagandet, men i matchen mot Finland började det fungera. Även Sveriges försvarsspel fungerade idag bättre än tidigare matcher.

- Finland var en tuff motståndare och de gjorde allt de kunde för att förstöra festen för oss men med kraft i offensiven och ett stabilt försvar spelar vi till oss ett välförtjänt brons. Student-VM i amerikansk fotboll är här för att stanna och har varit ett bra genrep inför Senior-VM på Tele2 Arena nästa år säger en glad Leo Billgren, förbundskapten studentidrottslandslaget i Amerikansk fotboll.

VM-programmet och utförliga matchreferat finns på uppsala2014.com där alla matcher sänds live. Info finns även på facebook.com/uppsala2014.

För mer information kontakta:
Martin Söderberg, projektledare, 070-374 74 00
Leo Billgren, förbundskapten, 072-320 48 60

• student-vm
  • amerikansk fotboll
  • universiad

• Västra Götaland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.