Sveriges damer i basket följer upp EM-succén - vann överlägset i öppningsmatch på Universiaden i Kazan

Studentidrottslandslaget i basket med bland andra Danielle Hamilton Carter, som också var med i succélaget på EM i Frankrike, vann över Polen i Universiaden med siffrorna 69-48. Universiaden är studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel.

Sveriges huvudtränare, David Leman, var med på EM i Frankrike som assisterande tränare. I laget som ställde upp på EM var de flesta med i Universiadlaget 2011 i Kina, bland andra systrarna Elderbrink. För basketen har det visat att Universiaden är ett viktigt verktyg för att ge spelarna mästerskapserfarenhet.

-  Vi kom ut aggresivt och vi tvingade Polen till svåra skott, det var väldigt fin basket. En stark laginsats och med spelare som kommer in från bänken och bidrar, säger David Leman, huvudtränare för det svenska studentlandslaget i basket.

Bästa poängplockare var Binta Drammeh med hela 28 poäng.

-  De flesta av Bintas skott kommer naturligt i anfallen, inte för att hon försöker tvinga fram det. Hon är högprocentig när hon får bra lägen, säger David Leman, huvudtränare för det svenska studentlandslaget i basket.

För utförligt refererat och ytterligare citat se basket.se.

Sveriges herrar har förlorat två av sina inledande matcher men det har varit mot tuffast möjligaste motstånd i Kanada och Australien. På onsdag väntar USA för Sveriges herrar. Matchen sänds live på livefisu.tv.

Anders Manell, presschef Team Sweden, 072-200 56 33
David Leman, huvudtränare, 0079 276 750 973

• Bollsporter

• student-sm
  • basket
  • binta
  • drammeh
  • leman
  • hamilton
  • carter
  • lärosäte

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 67 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.