Sveriges studentidrottslandslag åtta i finalen på 4x100 medley för damer på Universiaden – med simmare från Skåne, Dalarna och Stockholm

På Universiaden i Kazan simmade de svenska damerna in på en åttondeplats på 4x100 medley med tiden, 4:10.92. I laget ingår Nathalie Lindborg, Trelleborg, Josefin Lindqvist, Ludvika, Henriette Stenqvist och Jessica Eriksson, båda Stockholm. Vann gjorde Ryssland.

För det svenska studentidrottslandslaget i simning har det varit en hektisk vecka med uppemot 50 starter för åtta simmare. Erik Persson, Kungsbacka, Henriette Stenqvist, Stockholm, och Josefin Lindqvist, Ludvika, Jessica Eriksson och Emma Svensson, Uppsala, har alla slagit personliga rekord. I lagkapperna har flera av svenskorna simmat sina egna sträckor snabbare än någonsin tidigare.

- Universiaden är en tuff tävling med försök på morgonen och finalpass på kvällen under en hel vecka. Våra simmare tar med sig viktiga lärdomar härifrån. Det här är så likt ett olympiskt spel man kan komma och jag är stolt över vad laget har presterat här i Kazan, säger Ulrika Sandmark, förbundskapten simlandslaget

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. I årets Universiad deltar cirka 13 500 idrottare vilket är fler än på London-OS. Flera av medaljörerna från London finns på plats i Kazan för att tävla om de åtråvärda medaljerna.

För utförlig information om den svenska truppen se dokumentet Pressinformation i vårt pressrum på Mynewsdesk.

Anders Manell, presschef Team Sweden, 072-200 56 33

• Vattensporter

• förbundskapten
  • sandmark
  • simning
  • student-sm
  • lärosäte

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 67 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.