Umeåskidåkare till Universiaden i Trentino – studentidrottens motsvarighet till OS

Erik Silfver, Gustav Nordström, Karl-Johan Dyk, Sofie Elebro, och Lisa Dahl. Det är längdåkarna med Umeåkoppling som deltar i Vinteruniversiaden i italienska Trentino 11-21 december. Den svenska truppen består av cirka 60 idrottare.

Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. Silfver, Nordström, Dyk och Dahl studerar vid Umeå universitet och Elebro vid Mittuniversitetet i Östersund.

– Truppen är stark med en bra blandning av unga och lite mer erfarna åkare. Vi vet av erfarenhet att det blir mycket hård konkurrens, men vi tror och hoppas att vi kan vara med och slåss om topplaceringar både individuellt och i stafetterna, säger Mattias Nilsson, lagledare för längdåkarna.

Tävlingarna avgörs som sprint, distanslopp och stafetter.

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Årets mästerskap är den 26:e Vinteruniversiaden i ordningen. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap.

– Mängder av duktiga studentidrottare samlas för vad som blir ett högklassigt arrangemang, säger Johanna Olsson, tävlingsansvarig, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Truppen i längdskidor:
Emilie Cedervärn, Falun, Ulricehamns IF
Lisa Dahl, Umeå, Offerdals SK
Sofie Elebro, Östersund, IFK Umeå
Julia Jansson, Östersund, Sollefteå Skidor SK
Moa Larsson, Borlänge, Falun-Borlänge SK
Evelina Bångman, Östersund, Offerdals SK
Karl-Johan Dyvik, Umeå, Falun-Borlänge SK
Oskar Kardin, Östersund, Offerdals SK
Anton Karlsson, Östersund, Åsarna IK
Gustav Nordström, Umeå, Borås SK
Erik Silfver, Umeå, IFK Umeå
Lars Suther, Falun, Lima IF

Fakta – Vinteruniversiaden i korthet
3 000 deltagare från 56 länder väntas delta.
TV-sänds i ett 100-tal kanaler. Bland annat sänder Eurosport direkt.
1 500-3 000 volontärer.
Idrotter: Alpin skidåkning, skidskytte, längdskidor, curling, konståkning, freestyle, ishockey, nordisk kombination, shorttrack, backhoppning, snowboard, skridsko hastighetsåkning.
Idrotter med svenskt deltagande: Alpin skidåkning, skidskytte, längdskidor, curling och ishockey. Nästa Vinteruniversiad arrangeras i Spanien 2015.
Nästa Sommaruniversiad arrangeras i Sydkorea 2015.

www.universiadetrentino.org/en

Eurosports sändningstider för mästerskapet: http://tv.eurosport.se/tvpress.shtml?ctcom=448&ctcha=250,7&ctlan=7

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
joanna.lindstrom@saif.se

Johanna Olsson, tävlingsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
johanna.olsson@saif.se

Mattias Nilsson, lagledare
mattias.n.nilsson@gmail.com

• längdskidor
  • universiad

• Umeå

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.