Ny psykologibok som sammanbinder vetenskapsteori och forskningsmetodik får Kurslitteraturprisets hederspris

Genom att kombinera vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap, belönas den kommande boken Psykologin som vetenskap med Kurslitteraturprisets hederspris.

– Alltför ofta behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik separat, i stället för att knytas samman, säger bokens författare.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla som har en bokidé för universitet och högskola kan tävla. I år går ett av hedersprisen och 50 000 kronor till den kommande boken Psykologin som vetenskap, med följande motivering från juryn:

”För en lärobok som kombinerar vetenskapsteori och forskningsmetodik och dessutom utgår från ämnets särskilda förutsättningar. I Lundh och Nilssons verk, Psykologin som vetenskap, behandlas grundläggande och komplexa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska frågor med djup och allvar. Samtidigt är stilen så njutbar och nyanserad och tilltalet så engagerande att läsaren med lätthet förs genom texten. Såväl den nyfikne nybörjarstudenten som den mer avancerade masterstudenten kommer ha stor behållning av Lundh och Nilssons angelägna och ytterligt välskrivna lärobok.”

Bakom boken står författarna Lars-Gunnar Lundh, professor i klinisk psykologi vid Lunds universitet och Artur Nilsson, FD, vikarierande lektor vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet.

Boken avser att ge en introduktion till vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap. Idén växte fram ur författarnas erfarenheter av undervisning på kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik inom psykologiämnet.
– Trots att det finns en uppsjö av böcker i vetenskapsteori och forskningsmetodik, är det svårt att hitta kurslitteratur som passar på introduktionskurser inom psykologiämnet och vår bok avser att fylla detta behov, säger författarna.

Om Kurslitteraturpriset

Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola.

Traditionsenligt har även ett förstapris utsetts, En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline stig och Lars Strannegård samt ytterligare ett hederspris, Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius. Samtliga pris delas under högtidliga former ut i Stockholm den 14 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset och läsa motiveringarna i sin helhet? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För ytterligare kommentarer kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteratur och juryns ordförande
E-post: stefan.persson@studentlitteratur.se