Folk & bildning 2018: Studieförbundens frihet och mångfald

Gerillaodling och jaktlag. Vad har det med demokrati och bildning att göra?

En helt ny värld? Att bredda det demokratiska samtalet online.

Inkludering och delaktighet är självklara kännetecken för bra kultur! Eller?

Så lyder några av årets rubriker när Studieförbunden för tredje året i rad arrangerar bildningskonferensen Folk & bildning vid Kulturhuset i Stockholm den 6 november. Årets tema är ”Studieförbundens frihet och mångfald”.

- Folkbildningen och studieförbunden gör den största nyttan när den har full frihet att utvecklas i sin mångfald. I vår tid är behovet kanske större än någonsin av ställen som studieförbunden där människor kan mötas, samtala och lära av varandra, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

Årets huvudtalare är Eric Klinenberg, professor i sociologi vid New York University. När de sociala gapen ökar och klimatet förändras manar politiker och opinionsbildare människor att mötas. Men var och hur, exakt, ska det gå till? Eric Klinenberg ser en lösning på vår tids avgörande ödesfrågor i stärkandet av sociala infrastrukturer – de offentliga mötesplatserna. Med avstamp från sin nya forskning, sammanfattad i den aktuella boken Palaces for the people: How social infrastructure can help fight inequality, polarization, and the decline of civic life, visar Klinenberg en väg framåt. Tillsammans med folkbildningens perspektiv breddar vi samtalen och undersöker, kan samhället vända en krisande skuta om medborgarna får fler platser att mötas på?

Under dagen talar även gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S), kulturutskottets nya ordförande Christer Nylander (L) samt debattören och författaren Stina Oscarson. Konferencier för konferensen är skribenten och författaren Ulrika Knutsson. Hela programmet återfinns här.

Vi välkomnar folkbildningsentusiaster att vara delaktiga i diskussionerna via våra digitala plattformar där vi liveuppdaterar dagens samtal. Fortsätt folkbilda!

Är du journalist och vill komma i kontakt med huvudtalaren eller övriga paneldeltagare? Kontakta press- och opinionsansvariga Hanna Midfjäll, hanna@studieforbunden.se, 070 – 713 31 50.

• social infrastruktur
  • mötesplats
  • frihet
  • samtal