Folkbildningsaktiva samlas i Göteborg och diskuterar aktivt medborgarskap i Europa

I morgon är konferensen Active Citizenship in Europe igång på Världskulturmuseet i Göteborg. Under två dagar träffas över 360 deltagare från ett 20-tal länder. Här möts folkbildare och företrädare för andra ideella organisationer, personer från EU-kommissionen, universitet, bibliotek och beslutsfattare på kommun, region-, riks- och EU-nivå.

Tisdagen den 29 september
invigs konferensen av Folkbildningsförbundets ordförande Åke Gustavsson och EAEA:s ordförande Sue Waddington. Vi får lyssna till sång av Sofia Jannok, artist från Sapmí, och uppleva demokratidans från Piteå. Niklas Nordström, Prime PR, ger sin bild av vad Europa kan lära från Obamas USA när det gäller aktivt medborgarskap. På kvällen äger ett interaktivt samtal rum mellan Margot Wallström, vice ordförande i EU-kommissionen, Astrid Thors, Finlands migrations- och Europaminister, och medborgarpaneler i Göteborg, Söråker och Madrid.

Pressträff: Möte med makten... kl 17.20!

Onsdag den den 30 september
talar Sveriges EU-minister, Cecilia Malmström, å det svenska EU- ordförandeskapets vägnar. Konferensen överlämnar en appell till Cecilia Malmström och de europeiska ministerråd som kan föra folkbildningen i Europa framåt. Deltagarna fördelar sig på 28 seminarier på teman som social delaktighet, identitet, klimat & energi samt påverkan & EU.

Dans och musik av studieförbunden
Under hela konferensen blir det mängder av kulturinslag som visar delar av verksamheten som bedrivs inom folkbildningsvärlden. Demokratidans, streetdance, lindyhop och folkdans från olika hörn av Europa. Musik inspirerad från Chile och Iran och och en del överraskningar.

Konferensen arrangeras av Folkbildningsförbundet och EAEA, European association for Education of Adults, i samarbete med studieförbunden och föreningslivet i Sverige och Europa. Den är en del av Sveriges ordförandeskap i EU.

Konferensspråket är engelska. Undantag: Det interaktiva samtalet på tisdagskvällen sker på svenska (med tolkning från och till engelska), samt några få seminarier.

Mer om konferensen och hela programmet: http://www.activeineurope.org