Studieförbunden vinner musikpris

Musikmagasinet GAFFA vill uppmärksamma studieförbundens musikarbete genom att "placera ljuset på alla de som verkar i det dolda för att pusha fram scenens framtid". Därför går Redaktionens Specialpris 2019 till studieförbunden. Studieförbundens musikverksamheter sträcker sig över hela landet. 14 000 band får möjlighet med stöd av folkbildningen att genomföra 124 000 spelningar varje år. Siffrorna kommer från kartläggningen i den nya rapporten "Basen i svenskt musikliv" som visar omfattningen studieförbundens insatser har för Sveriges musikscen.

- Vi är väldigt tacksamma och inte så lite stolta över detta pris och vill passa på att lyfta de närmare 100 000 musikutövare som varje år spelar med studieförbunden. De samlas i 4 000 replokaler året om och med stöd av 10 000 ideella eldsjälar formar de basen i svenskt musikliv. Bättre upp: de är en landsomfattande folkrörelse för musikskapande, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

Trots att folkbildningens verksamheter möjliggör att fler inkluderas i kulturskapande aktiviteter har de kommunala anslagen till studieförbunden skurits ner med två tredjedelar de senaste 25 åren. Utvecklingen innebär nedmontering av musikverksamheterna och i förlängningen ett undergrävande av den lokala mångfalden i musiklivet.

Programledaren, komikern och festivalarrangören Emma Knyckare besökte förra veckan studieförbundens musikkonferens i Norrköping. I samband med besöket sammanfattade hon studieförbundens roll för landets kulturliv:

- Studieförbunden har en superviktig roll när det kommer till delaktighet, representation och så vidare inom kulturlivet. En studiecirkel eller en kurs genom studieförbunden är många människors första kontakt med kultur och musiklivet. Speciellt för oss utan mycket kulturellt kapital är det avgörande för ens framtid inom kulturvärlden, menar Emma Knyckare.

GAFFAs motivering till Redaktionens Specialpris 2019:

“I en tid när allt starkare grupperingar jobbar emot kultursatsningar påminns man av den grund som det svenska musikundret faktiskt vilar på. Det handlar om att satsa långsiktigt och hållbart, att bidra med lokaler och lösningar, att finnas där som en trygg musikvän och att fånga in ungdomar som lever för att skapa. Alla studieförbund som pumpar nytt blod i Sveriges musikliv förtjänar att synas mer än vad de faktiskt gör. Och med Redaktionens Specialpris vill vi 2019 placera ljuset på alla de som verkar i det dolda för att pusha fram scenens framtid.”

Länkar:

Musikrapporten "Basen i svenskt musikliv".

GAFFA:s motivering (poddavsnitt från 14:31).

Studieförbundens debattartikel i Eskilstuna Kuriren: "Satsa på det lokala musiklivet".

Är du journalist och vill komma i kontakt med Studieförbunden för ytterligare kommentar? Maila hanna@studieforbunden.se eller ring 070 - 713 31 50.

• musik
  • gaffa
  • musikpris
  • jämställdhet
  • mångfald
  • studieförbundens bransch- och intresseorganisation
  • kultur

• Skåne

Tio studieförbund med 374 medlems- och samverkansorganisationer, närmare 280 000 studiecirklar och nästan 341 000 kulturprogram per år samlas hos bransch- och intresseorganisationen Studieförbunden för att stärka folkbildningens idé och dess ställning i samhället.

Studieförbunden bildades 1903, då under namnet Folkbildningsförbundet, och har sedan starten haft till uppgift att agitera för folkbildning och demokrati.