Ny rapport: Därför är studieförbunden basen i svenskt musikliv

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2019 09:59 CET

Foto: Nadja Hallström.

En ny musikrapport som presenteras i dag under årets Folk & kultur i Eskilstuna sammanfattar de tio studieförbundens omfattande insatser för det svenska musiklivet. Med över 4000 replokaler över hela landet utgör studieförbundens folkbildning basen i svenskt musikliv. Ändå fortsätter de kommunala nerskärningarna i anslagen till studieförbunden. Det innebär i förlängningen ett undergrävande av den lokala mångfalden i kulturlivet.

- Vår nya musikrapport visar att studieförbunden är en vital del av Sveriges musikliv. Mycket breda grupper i alla landets kommuner deltar aktivt att spela, skapa och framföra pop och rock. Studieförbunden är helt avgörande för att ge fler chansen att själva spela, säger David Samuelsson, Studieförbundens generalsekreterare.

De tio studieförbunden samlar över 100 000 musikutövare varje år. 14 000 band eller akter är idag anslutna till något studieförbund, och de genomför i sin tur 124 000 spelningar med 8 miljoner besökare årligen i Sverige. Siffrorna är utdrag från den nya rapporten ”Basen i svenskt musikliv”.

Josephine Forsman, trumslagare från Sahara Hotnights, kommer nästa vecka till Sverige för att delta vid Studieförbundens musikkonferens Elixir II i Norrköping. För henne hade stödet från studieförbunden särskild betydelse:

- Studiefrämjandets stöd var essentiell fram tills den dag mitt band Sahara Hotnights kunde stå på egna ben. Deras arbete bidrar till att Sverige är ett föregångsland vad gäller musik utomlands. Jag är stolt som boende i USA när jag pratar om de statligt finansierande organisationerna i Sverige som vi kallar studieförbund, som bland annat förstått att konsten och musiken är bland de viktigaste uttrycksmedlen vi har, säger Josephine Forsman.

De senaste 25 åren har de kommunala anslagen till studieförbunden skurits ner med två tredjedelar, trots att trenden de senaste åren är att fler i dag deltar i studiecirklar, enligt Folkbildningsrådet. Några av de verksamheter inom studieförbunden som drabbas tydligt vid nerskärningar är kulturaktiviteter som musikverksamheten, det visar ett flertal tidigare exempel på nerskärningar som kommuner drivit igenom.

Över 4 miljoner musiktimmar skapas årligen av musikutövarna inom studieförbunden. Hur svenskt musikliv påverkas på sikt när studieförbundens replokaler stängs, kurser ställs in och spelningar och konserter upphör kan vi inte säkert veta. Men vi vet säkert att utan studieförbundens musikverksamhet blir Sverige en mycket tystare plats.

För ytterligare information och presskontakt, kontakta: hanna@studieforbunden.se, 070 - 713 31 50.

Tio studieförbund med 374 medlems- och samverkansorganisationer, närmare 280 000 studiecirklar och nästan 341 000 kulturprogram per år samlas hos bransch- och intresseorganisationen Studieförbunden för att stärka folkbildningens idé och dess ställning i samhället.

Studieförbunden bildades 1903, då under namnet Folkbildningsförbundet, och har sedan starten haft till uppgift att agitera för folkbildning och demokrati.