Nordiska ministerrådet: Studieförbunden bidrar till etablering

De tio studieförbunden bidrar till etablering, inte minst för gruppen utrikes födda kvinnor. Studieförbunden finns på plats under Nordiska ministerrådet för att berätta om folkbildningens metoder.

- Engagemanget är stort och ambitionerna höga. Bilden är samstämmig, de tio studieförbunden har erfarenhet, kapacitet och vilja att göra ännu mer för målgruppen än idag, om de får rätt förutsättningar, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

De tio studieförbunden har sedan 2015 nått 120 000 asylsökande med språk- och samhällsorientering. Verksamheter pågår i alla län och har bedrivits i mer än 270 kommuner. I år påbörjas särskilda satsningar med uppsökande och studiemotiverande insatser riktade till utrikes födda kvinnor med kort utbildning.

Läs mer om studieförbundens etableringsarbete och metoder här:

Rapport: "Första länken - ett halvår med uppsökande insatser för utrikes födda kvinnor."

Tio studieförbund med 374 medlems- och samverkansorganisationer, närmare 280 000 studiecirklar och nästan 341 000 kulturprogram per år samlas hos bransch- och intresseorganisationen Studieförbunden för att stärka folkbildningens idé och dess ställning i samhället.

Studieförbunden bildades 1903, då under namnet Folkbildningsförbundet, och har sedan starten haft till uppgift att agitera för folkbildning och demokrati.