Slöjd i skogen vann pris

"I samverkan mellan SV Rättvik, Hemslöjdsföreningen och Finnbacka bystugeförening möts tradition, skapande och erfarenhetsutbyte mellan generationer och bildar viktiga delar i det framgångsrika arbetet."

Så motiverar juryn i Studieförbundet Vuxenskolan att Slöjd i Skogen tilldelats priset som årets slöjd- och hantverksstipendiat. Under den årliga slöjdveckan i Finnbacka, tre mil norr om Rättvik, har de båda eldsjälarna Lennart Nygårds och Astrid Lindqvist, under mer än ett decennium låtit barn och ungdomar i åldern 7 - 14 år lära sig tälja, smida, tova och göra luffarslöjd.

- Jag har sett vilken glädje det ger och vilken betydelse det har att barn och ungdomar får chansen att testa. Vi ser också att det byggs nätverk. Flera deltagare kommer från stockholmsområdet och under veckan lär man känna varandra och knyta nya band, säger Lennart Nygårds, som förutom äran också fick motta en check på 15000 kronor som synligt bevis för utmärkelsen.

Lennart Nygårds förhoppning är också att slöjdveckan skall väcka intresse hos några av barnen och ungdomarna att i vuxen ålder flytta tillbaka till hembygden.

Priset delades ut vid Studieförbundet Vuxenskolans Inspirationsdagar i Umeå.

Motiveringen i sin helhet bifogas.

Ytterligare information lämnas av

Lennart Nygårds, verksamhetsansvarig, 070 - 397 95 01