Kyrkor viktiga för nyanlända i Sverige

Vilken roll spelar församlingar i integrationen av nyanlända i Sverige? Det är en fråga som kommuner och civilsamhälle behöver ha kunskap om, menar Katarina Glas, regionchef på Studieförbundet Bilda Nord, som bjuder in till ett seminarium på det temat på Stadsbiblioteket Skellefteå 16 april kl. 13-17.

- Många nyanlända söker sig till församlingar av olika slag därför att de känner sig hemma där. Det kan ha en avgörande betydelse både för om personer ska vilja stanna i kommunen och för hur bra personen lyckas etablera sig, säger Katarina Glas.

Religiösa församlingars funktion i integrationen kan sammanfattas i tre R, menar amerikanska forskare. Refuge – församlingarna ger stöd, identitet, trygghet och omhändertagande. Respect – församlingarna ger migranter möjligheten att känna sig respekterade genom att de får tydliga uppgifter i församlingarna. Relations – församlingarna är sociala nätverk där migranter kan komma i kontakt med arbetsgivare och erbjudas arbete genom personliga kontakter.

Seminariet är tänkt att ge en fördjupning i frågan om kristna församlingars roll för etableringen av nyanlända och vänder sig till engagerade i församlingar som Bilda samverkar med men också till kommunanställda och myndigheter som verkar för integration.

Under 2014 gjorde Bilda Nord en förstudie om kyrkornas roll i etableringen av nyanlända.

Medverkande

Anne Kubai forskare vid teologiska institutionen i Uppsala som studerat hur afrikanska immigrantkyrkor i Sverige ur ett migrationsperspektiv fungerar både som en integrationsfaktor och en segregationsfaktor i samhället, ett projekt som finansierats av riksbankens jubileumsfond.

Atsede Leikun är ordförande för en etiopisk ortodox grupp i Umeå och har samverkat med Studieförbundet Bilda i 25 år. Hon samordnar en stor och mångfacetterad verksamhet där integration är en röd tråd.

Bengt Almstedt är teol dr, samordnare för Katolsk bildning och kultur inom Studieförbundet Bilda och har mångårig erfarenhet av att arbeta i mångkulturella katolska församlingar starkt präglade av migration.

Maronga Furaha är projektledare i Studieförbundet Bildas integrationsverksamhet och fick Skellefteå kommuns mångkulturpris 2014 och Västerbottens Grandpris 2015 för sitt arbete med etablering av nyanlända.

Kontakt

Katarina Glas, regionchef Studieförbundet Bilda Nord, 090-14 20 40, 070-339 69 00