Melodifestival för funktionshindrade -Ett nytt samarbete mellan Studieförbundet Bilda och Örebro Kommun

Studieförbundet Bilda har som ett nationellt projekt tävlingen Musikschlaget och Örebro Kommun en melodifestival för funktionshindrade. För att kunna göra en större satsning med mer resurser har beslut fattats att tillsammans göra en gemensam tävling.

”I vår region har vi på olika orter sedan ett antal år, genomfört en schlagerfestival Musikschlaget, riktad till och med personer med funktionsnedsättning. Den har varit oerhört uppskattad. I år är vi mycket glada att få samarbeta med Örebro kommuns förvaltning för funktionshindrade där vi tillsammans kan gå in och göra en större satsning”, säger Susanne Lindholm, regionchef på Studieförbundet Bilda Svealand.

Det vinnande bidraget i tävlingen, som äger rum på Regnbågen i Brunnsparken i Örebro imorgon fredag den 20/10, får åka på riksfinal i Sundsvall i Bildas tävling Musikschlaget.

”Ett av de mervärden Bilda bidrar med är att vinnaren från Örebro får åka till Sundsvall på den nationella finalen där bidrag från samtliga Bildas sex regioner tävlar. Vi ser fram emot en strålande och sprakande fredagskväll”, avslutar Susanne Lindholm.

Satsningen är på flera sätt gränsöverskridande ur ett integrationsperspektiv. Bland annat kontaktades Karolinska gymnasiets musikestetiska program vars elever, som en del i sin utbildning, kommer att vara med och ackompanjera de tävlandes bidrag under kvällen.

”Vi kontaktade även en dansgrupp från Vivalla, Navyyz, som också kommer att medverka. De har gjort alla koreografier till de bidrag där det är dans”, säger Charlotte Ollward, representant från Örebro Kommun och förvaltningen för funktionshindrade.

Jury med kända musik- och kulturprofiler
Till Melodifestivalen för funktionshindrade kommer också deltagare från andra kommuner. Juryn kommer att bestå av kända musik- och kulturprofiler från Örebro.

"Jag är väldigt positiv till det nya samarbetet. Både Bilda och Örebro kommun har historiskt sett arbetat med varsin fantastisk satsning och när vi går ihop kan vi tillsammans skapa något större och ännu bättre. Jag ser fram emot en kväll fylld av glädje och härliga framträdanden. Vi hoppas att såväl deltagare som publik kommer uppskatta den här satsningen. Mer glitter och mer glamour än någonsin", säger Emelie Jönsson, kulturkonsulent på Studieförbundet Bilda.

Vi önskar er varmt välkomna till Regnbågen i Brunnsparken fredag 20/10 kl 18.

Läs mer om arrangemanget
Läs mer om Musikschlaget

Ytterligare uppgifter lämnas av:
Studieförbundet Bilda Svealand
emelie.jonsson@bilda.nu