Musikschlaget – en alternativ melodifestival för musiker med funktionsnedsättningar.

För andra året kommer Studieförbundet Bilda tillsammans med Fritid för alla, Sensus och Frösunda Assistans att arrangera en deltävling av Musikschlaget i Umeå. I år äger detta rum i Umeås nya kulturhus Väven.

Bakgrund: 2006 deltog Maitraiders i en Internationell melodifestival i Atén. Då föddes en idé om att arrangera en liknande musiktävling i Sverige. I höst arrangeras det fjärde Musikschlaget av Maitraiders och studieförbundet Bilda.

Den 14 november 2015 går för femte gången Musikschlagets final av stapeln på restaurang Aveny i Sundsvall. Tävlingen arrangeras av musiker med funktionsnedsättningar för musiker med funktionsnedsättningar.

De tio tävlande bidragen kommer från hela Sverige. För att komma med till Musikschlaget måste man vara med i någon av de åtta regionala deltävlingar som arrangeras av Studieförbundet Bilda under april – maj 2015. Åtta vinnare kommer att direktkvalificera sig till finalen i Sundsvall. De två övriga bidragen utses av en urvalsgrupp bland alla de tävlande bidragen i kvaltävlingarna. Naturligtvis blir finalen en kväll fylld av glitter och glamour – precis som det ska vara när det är melodifestival. Man kan medverka som band eller soloartist, med eget material eller covers. En jury lyssnar till bidragen och bedömer dem utifrån musikalitet, orginalitet och helhetsintryck.

Musikschlaget är ett arrangemang av god kvalitet som erbjuder en scen och ett utvecklingstillfälle åt musiker som annars kanske inte har goda möjligheter att synas. Kriterier som präglar arrangemanget är medskapande, jämställdhet och mångfald. Utveckling och växt är förstås också ledord som vi tror att alla vi som är med under kvällen har med sig som ett mervärde efter att sista tonerna klingat ut. Mer info om Musikschlaget: www.Musikschlaget.se

”Det känns väldigt roligt att få genomföra det här arrangemanget ännu en gång. Ge dessa fantastiska artister en stor scen och den stora publik som de förtjänar", säger Maria Sundström, konsulent på Studieförbundet Bilda.
"Många framför egenskrivna låtar med fantastiska texter som framförs med energi och har starkt personligt uttryck! Andra deltar med andra artisters låtar men med samma kraft och energi. Oavsett så är glädjen och kärleken till musiken som uttrycksform så otroligt stark och tydlig en kväll som denna.”

Musikschlaget
Lördag 25 april
Vävenscenen, ingång V. Strandgatan
Tider:
17.00 – 19.00 Mingel med musik, enkelt tilltugg
19.00-21.00 Musikschlaget
Pris: 250 kr inkl. enkelt tilltugg Biljetter: Biljettcentrum, 090-13 31 80, www.biljettcentrum.com
Arr: Studieförbundet Bilda, Sensus, Fritid för alla Stöd av: Umeå Fritid och Frösunda

Kontakter till två av årets deltagare:

Marie Nyman

marie_nyman@hotmail.com

Samuel Lindgren (Deltog och vann deltävlingen 2014 och gör ny satsning i år)