Studiefrämjandet – ett komplement till kommunala musik- och kulturskolor

Studiefrämjandet – ett komplement till kommunala musik- och kulturskolor

Sveriges Radio P1 och P4 Västernorrland har under veckan uppmärksammat de långa köerna inom kommunala musik- och kulturskolor. Över 40 000 barn väntar på att få en plats inom kommunala musik- och kulturskolor. De som vill spela gitarr har de längsta köerna att vänta in. Över 20 000 barn ville ta gitarrlektioner 2012, men fick inte möjligheten.

Studiefrämjandet är Sveriges största oberoende studieförbund och inte minst är vi störst på musik, men vi erbjuder verksamheter även inom andra kulturområden såsom dans, teater och andra konstformer. Vi vänder oss till de som vill spela musik i alla tänkbara former och vi jobbar med utvecklingsmöjligheter för personer och grupper som befinner sig på olika nivåer.

Studiefrämjandet har inget uppdrag att tjäna pengar. Vi får ekonomiskt stöd från staten, landstingen och ibland kommuner för att anordna studiecirklar i musik och i många andra ämnen. Därför kan vi se till att människor får möjlighet att spela tillsammans, utveckla sin musik och sig själva – och att de ska ha råd till det!

I vissa kommuner, som exempelvis Nacka och Österåker, driver vi musik- och kulturskolor på uppdrag av kommunerna.

I våra kurser och cirklar får unga människor (och även äldre) utvecklas in sin egen takt och egen stil tillsammans med andra.

På många håll kan vi erbjuda rock- och popskola för nybörjare, dessa kallas ibland för Musikakuten, Rocklab eller Rockverkstad. På flertalet platser har vi även sång- och instrumentkurser som man kan anmäla sig till. Studiefrämjandet har 140 engagerade musikhandläggare runt om i landet jobbar för att hjälpa dig som spelar eller sjunger – eller vill börja!

Gitarr är ett populärt instrument att spela, vilket även framkommer i Sveriges Radios rapportering. Just nu erbjuder Studiefrämjandet totalt ca 200 gitarrkurser och gitarrcirklar runtom i Sverige. Vi håller även kurser och cirklar i musicerande i andra instrument såsom exempelvis bas, piano, dragspel, fiol, flöjt med mera. Även kurser och cirklar inom sång, dans, teater och andra konstformer finns i utbudet. Vi arrangerar rockskolor på flera orter. Även rockkollo förekommer.

År 2011 hade Studiefrämjandet närmare 370 000 studietimmar inom musik, teater, dans med deltagare i åldrarna 13-25 år. Antalet unika deltagare i alla åldrar (från 13 år och uppåt, även äldre) under samma år inom musik, teater, dans var 34 573 personer.

Förutom kurser och cirklar inom musik och kultur erbjuder Studiefrämjandet ledarutbildningar för cirkelledare och vi har särskilt utvecklade ledarutbildningar för musikcirkelledare.

Kultur utgör så mycket mer än musik, teater och dans och Studiefrämjandet erbjuder även kurser och cirklar i alltifrån foto och film till måleri, skrivarkurser, spelkultur och hantverk.

Förutom att våra deltagare blir mer skickliga utövare inom vissa musik- och konstarter och får göra något som är utvecklande, frivilligt och lustfyllt, ger våra verksamheter även andra positiva effekter. Våra deltagare får chans att utvecklas tillsammans med andra, de lär sig samarbeta och får chans att växa som människor.

Tidigare i år genomförde Studiefrämjandet en rikstäckande Nöjd-deltagarundersökning rörande alla våra verksamhetsområden. Denna undersökning visar att 98 % av våra deltagare tycker sig har fått ökade eller fördjupade kunskaper genom deltagande i verksamheter, 94 % anser att deltagandet har fått dem att må bättre och känna ökad trivsel, 87 % anser att deltagandet har gjort att de känner sig säkrare som person (Studiefrämjandets rikstäckande Nöjd deltagarundersökning 2012).

Alla våra cirklar och kurser bygger på en folkbildningspedagogik där vi är lyhörda för varje deltagares behov och erfarenheter. Vi arbetar i små grupper, vilket ger ett bra klimat och möjlighet till lärande, gemenskap och växande för alla.

Tjia Torpe, förbundschef Studiefrämjandet riksförbundet