11 oetablerade artister klara för nemis på Putte i Parken

NEMIS (New Music In Sweden) är Studiefrämjandets livescen för ny, svensk musik och för sjunde året i rad finns det en NEMIS-scen på Putte i Parken i Karlstad. I år kommer scenen fyllas med allt ifrån pop till stenhård metal och mycket däremellan.

Runt 140 artister från hela landet ansökte om att få spela på Nemis på Putte i Parken 4-6 juli 2019. I urvalsprocessen har fokuset för Studiefrämjandet varit att lyfta fram och spegla den bredd som musiksverige idag har. Både Studiefrämjandet och Putte i Parken arbetar för en jämställd musikscen vilket också ska avspeglas på scenen.

- Årets uttagning till Nemis på Putte i Parken var den svåraste någonsin. Det är galet hög nivå på artisterna som söker till scenen, säger Tim Flinth, musikansvarig på Studiefrämjandet.

Studiefrämjandet och Putte i Parken har samarbetat sedan Putte i Parken kom till Karlstad 2012. Ett samarbete som båda parter är glada över.

- Vi är sjukt glada över det fortsatta samarbetet med Studiefrämjandet och att återigen ha Nemis-scenen hos oss på Putte i Parken. Vi är nöjda med de band som nu presenteras och kommer in i sommarens lineup. Att lyfta nyetablerade band och ge dem en möjlighet att spela hos oss ser vi som arrangörer som ett viktigt ansvar. Det är sedan otroligt roligt att se när en del av banden tar sig vidare in i musikbranschen säger Ida Johansson, Putte i Parken.

Trots den tuffa urvalsprocessen till årets scen är Tim nöjd med dom band som valts ut.

- Vi har fått till en riktigt bra line-up på scenen med en bra bredd. Förhoppningen är att alla besökare kommer att hitta något dom gillar, fortsätter Tim.

Akterna på NEMIS på Putte i Parken 2019

Among Souls (Karlstad)
John Moose (Hagfors)
Amaunet (Lund)