Abhay Devasthale som driver Joey´s Trädgård i Skärblacka är en av utställarna i Tusen Trädgårdar.

32 underbara östgötska trädgårdar att besöka under den stora trädgårdsfesten

Sommarens stora trädgårdsfest Tusen Trädgårdar står för dörren. Söndag 3 juli öppnar totalt ca 4200 svenska trädgårdar upp sina grindar för nyfikna gäster och här i Östergötland har du möjlighet att besöka hela 32 trädgårdar.

I Tusen Trädgårdar får alla som vill, visa upp sina trädgårdar, odlingar och planteringar. I år har 770 trädgårdsägare i Sverige anmält sig, och med samtliga kolonilotter inräknade blir det över 4200 trädgårdar som medverkar. Detta är fantastiskt tillfälle för alla trädgårdsintresserade att träffas och utbyta idéer och erfarenheter.

– Intresset för odling och trädgård är stort just nu och därför är det fantastiskt roligt att så många trädgårdar vill delta och dela med sig av både kunskap och inspiration. Vi ser också ett stort intresse för biologisk mångfald, och därför känns det extra roligt att det finns ett stort engagemang för den frågan hos många av de som medverkar, säger Anna Rehnberg från arrangerade Studiefrämjandet.

I Östergötland deltar många olika typer av trädgårdar spridda över hela länet. Det är allt från Linköpings nyaste koloniförening Paradisodlarna i den prisade parken Paradiset i Vallastaden, till Carolinas rosenträdgård (Nykil) med engelska rosor och Vårdnäs hembygdsgård (Brokind) som odlar historiska köksväxter från trakten.

En annan trädgårdsinnehavare som öppnar upp för besökare i Östergötland är Abhay Devasthale som driver Joey´s Trädgård i Skärblacka. För Abhay är ett av målen att utveckla en trädgård som främjar biologisk mångfald med plats för ett rikt insektsliv. I trädgården finns bland annat en köksträdgård med över 30 olika grönsaker och örter, gräs- och vildblommorsängar samt insektsvänliga perennrabatter.

– Tidigare har jag haft otroligt rika och trevliga upplevelser när jag deltagit i Tusen Trädgårdar. Även denna gång ser jag fram emot att utbyta idéer, erfarenheter och kunskaper med andra trädgårdsentusiaster. Varje gång lär jag mig många nya saker och jag hoppas att jag också inspirerar andra genom min annorlunda trädgårdsstil, säger Abhay.

Om Tusen Trädgårdar
Tusen Trädgårdar går av stapeln första söndagen i juli vartannat år och arrangeras tillsammans med engagerade trädgårdsentusiaster i hela landet. Alla som odlar är välkomna att delta. Det kan vara privata trädgårdar, stadsparker, kyrkogårdar, stadsodlingar, balkonger, plantskolor, slottsträdgårdar, tillsammansodlingar och kolonilotter. Motsvarande arrangemang finns i våra grannländer och förstås också i det trädgårdstokiga England.

Via länken https://svensktradgard.se/beso... kan du se vilka östgötska trädgårdar som visas upp i år och välja vilka du vill besöka.

Tusen Trädgårdar arrangeras i samarbete mellan trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson, Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet, Sällskapet Trädgårdsamatörerna, Fritidsodlingens Riksorganisation (FOR), Rikare trädgård och Impecta Fröhandel.

Ladda hem bilder här: https://studieframjandet.qbank...

Anna Rehnberg, folkbildningsutvecklare Studiefrämjandet Östergötland
anna.rehnberg@studieframjandet.se
, 076-549 09 07.
Abhay Devasthale, utställare Joey´s Trädgård, 076-7208392.