Fem artister till Metallsvenskan i Örebro

Fem artister till Metallsvenskan i Örebro

Studiefrämjandet Musik och Metallsvenskan presenterar stolt fem artister till Nemis på Metallsvenskan 2015. Nemis står för New Music in Sweden och lyfter fram mindre oetablerade band och artister på landets bästa scener. Av ett hundratal band har fem band valts ut av festivalen till att få chansen att visa upp sig den 30 maj på Brickebackens IP i Örebro:
Frantic Amber och Nale från Stockholm, Sarea från Norrköping, Boråsbandet Egonaut och Moonshine Avenue från Timrå.

Frantic Amber

De svenska Wacken Metal Battle-vinnarna från från 2012, Frantic Amber, har på några år hunnit med två turnéer i Ryssland, spelningar på scener som Sweden Rock Festival, Wacken Open Air och Lisebergshallen på P3 Guld-galan. Deras sound är en blandning av tyngd, aggressivitet och melodier och har nått stor uppskattning bland fans över hela världen.

Bandet har nyligen bytt medlemmar och välkomnar de nya medlemmarna Mac Dalmanner (Insision) och Madeleine Gullberg Husberg (Dwarf).

Det svenska releasedatumet för bandets nya skiva Burning Insight var 17 september 2014 och bandet spelade då på Göta Källare tillsammans med Gormathon som samtidigt släppte ny skiva, samt Hysterica och Deadly Seams som special guests. Därefter följde turnerande i Italien, Holland och Belgien. De blev också framröstade bland tusentals band och vann en plats på Sweden Rock Festival.

Pressbild: https://www.dropbox.com/s/lcdkapqbv8zqj5w/frantic%20amber%203.jpg?dl=0

Sarea

Norrköpingsbandet Sarea är högaktuella med sitt andra album "This is not Goodbye". Ett album som hyllats av recensenter världen över.

I somras intog man scenen på Skogsröjet och nu är det dags att erövra Metallsvenskan. Live beskrivs bandet som en "melodisk käftsmäll" och "ett tight och tungt maskineri".

Man har även en prestigefylld titel att försvara då flera av bandets medlemmar spelade för det vinnande laget i 2014 års upplaga av Metallsvenskan.

Pressbild: https://www.dropbox.com/s/b7e8a157fbubuwz/sarea_promo1.jpg?dl=0

Moonshine Avenue

Moonshine Avenue beskriver sig själva som "ett skitigt band som spelar skitig Rock" och håller fast vid sitt motto: Hard Rock. Straight up. The way it should be!

Moonshine Avenue har en enkel filosofi, rock skall vara enkel, lättlyssnad och kännas som hemma. Det är tungt gung och ett skönt driv. Det är spontandans och allsång i refränger.

Den självbetitlade debuten följer upp två tidigare EPs. Medlemsbyten gjorde att inspelningen drog ut på tiden, ny trummis och ledgitarrist färgade så klart soundet. Den tidigare bluesinfluerade strängen har ersatts av en rakare rocktouch.

Moonshine Avenue innehåller 12 svängigt rockiga låtar som bjuder in dig som lyssnare, och när du väl är där kommer du att vilja stanna.

Pressbild: https://www.dropbox.com/s/5a61hlwnbkd9gze/moonshine%20avenue.jpg?dl=0

Egonaut
"Musiken är som gjord för liveformatet, 70-talshårdrock med tunga riff, modern attityd, orgelmattor och ett jäkla driv".

Sedan starten 2005 har Egonaut ägnat sig åt att förfina sin egen variant av klassisk stonerrock till en blandning av 70-talsrock, metal, doom och modern riffrock.
2014 är året Egonaut står som vinnare av Studiefrämjandets riksomfattande tävling Livekarusellen. Sommaren fylls av festivalspelningar. På hösten åker man på turné till Kroatien, öppnar för Bigelf och spelar in sitt tredje album. Det är ett mörkare och tyngre Egonaut festivalpubliken har att vänta… Doom’n’Roll.

www.egonaut.se

Pressbild: https://www.dropbox.com/s/3d5in17gjp745yf/Egonaut_2012_Foto_Fredrik_Hall%C3%A9n.jpg?dl=0

Nale

Nale bildades 2007 och spelar en brutal mix av rock’n’roll, metal och hardcore. De gjorde sig snabbt ett namn på den lokala livescenen som en explosiv och energisk liveakt.

Efter att ha släppt två EP:s , “Nale” 2007 och “From Sh*t to Salvation” 2009, mixat av Grammy-belönade producenten Chris Laney (Candlemass, Europe, Crashdïet) i legendariska Polar Studios – spelade Nale in sin förstafullängdare med producenten Lawrence Mackrory (Darkane, F.K.Ü.) under 2012. Resultatet blev det tunga, kritikerhyllade Ghost Road Blues.

Hösten 2014 släppte bandet EP:n Zombieland, även den producerad av Lawrence Mackrory.

www.naleband.com

Pressbild: https://www.dropbox.com/s/huzed554bxb4oi8/Nale_promo2013_highres.jpg?dl=0

Presskontakt Nemis:
Johan Carlsson, Studiefrämjandet