583 band och artister deltar i Livekarusellen 2012

583 band och artister deltar i Livekarusellen 2012

Äntligen är det dags för turnéstart för Studiefrämjandets Livekarusellen 2012! Under våren gör 583 band från hela landet totalt närmare 400 spelningar innan det är dags för riksfinal 2 juni på Tyrol i Stockholm.

Första deltävlingen är Katapulten
Några av de 16 karuselldistrikten tjuvstartar med deltävlingar 13-14 januari, men det stora officiella startskottet för Livekarusellen sker helgen 20-22 januari.

De första deltävlingarna kallas för Katapulten. Då spelar distriktens alla band på samma plats likt en jättelik musikfestival. Därefter delas artisterna upp i pooler och slussas ut i respektive län för ytterligare 2-3 spelningar var under våren.

- Studiefrämjandet jobbar hårt för att ge oetablerade band och artister fler spelningar. Genom Livekarusellen är man garanterad minst tre spelningar oavsett vilken erfarenhet man har sedan tidigare, förklarar Marcus Pehrsson, musikansvarig på Studiefrämjandets riksförbund.

Tidigare vinnare
Tävlingen har varit rikstäckande i fyra år. Tidigare vinnare är Caveman Blues, Norrköping (2008), Safemode, Uppsala (2009), Clara Lindsjö, Uppsala (2010) och State of Grace, Heby (2011).

Om Livekarusellen
Livekarusellen, tidigare med namnet Rockkarusellen, anordnas av Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar. Tävlingen startade i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Anledningen till namnbytet inför säsongen 2012 är att Studiefrämjandet vill bli tydligare med tävlingens grundtanke, nämligen att skapa livespelningar och att alla är välkomna oavsett musikstil, ålder och erfarenhet.

För mer information och pressbilder kontakta karusellchefen i respektive distrikt. Kontaktinfo finns på www.livekarusellen.se.
För övergripande frågor kontakta Livekarusellens rikskoordinator Daniel Forsberg - daniel.forsberg@studieframjandet.se, 011-29 09 29.

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet Studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfals och motarbeta främlingskap och rasism.

Inriktning - djur, natur, miljö och kultur

Studiefrämjandet har en särskild inriktining mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur. Vårt största verksamhetsområde, som framförallt samlar många unga deltagare, är kultur - främst musik.

www.studieframjandet.se