Årets låt för Världens Barn korad

Årets låt för Världens Barn korad

Nu är det klart att årets låt för Världens Barn har skrivits av Växjöbandet Kinetics. Låten "It's Alright" kommer från bandets egenproducerade debutalbum som släpptes i maj. Nu väntar publiciteten som vinsten ger, bland annat genom flera vinnarspelningar runt om i landet. Bakom tävlingen står Studiefrämjandet Musik, Världens Barn-insamlingen och musiktjänsten Menyou.com

I Studiefrämjandets nya musiktävling fick man under sommaren möjlighet att lyfta frågan om barns situation i samhället genom att skriva en låt till förmån för Världens Barn och Radiohjälpens insamling med samma namn.

Bland de tävlande bidragen har nu Växjöbandet Kinetics medryckande poplåt "It's Alright" valts ut till vinnare. Kinetics sångare och gitarrist Fredrik Solfors reagerade så här på budskapet om vinsten:

- Oj, jag är jätteglad förstås, det här trodde jag inte. Det känns speciellt också eftersom det har ett så väldigt bra ändamål hela grejen. Fantastiskt!

Fredrik Solfors har själv skrivit vinnarlåten som arrangerats med hjälp av hela bandet.

Världens Barns biträdande kampanjledare Göran Klingensjö säger så här om låten: - Kinetics levererar en hoppingivande låt som känns lika sprudlande självklar som viktig 2012.

Jurymedlemmen Marcus Pehrsson från Studiefrämjandet Musik fyller på:

- Det här är en mycket stark låt melodiskt och jag fastnade också för textens beskrivning av en nedtryckt människa som uppmanas att kanalisera sin negativa energi genom musik. Som bandet sjunger i refrängen; "Oh, fight with what you can, amplify your bitter hate with amps, guitars and drums and bass. It's alright".

Kinetics släppte själva sitt debut album "To Each Their Own" som öppnas av just "It's Alright" i maj i år. Albumet och låten har producerats av bandmedlemmarna själva i keyboardisten David Schagerströms studio.

Kinetics består av:
David Schagerström - Keyboards
Jesper Petersson - Bas, sång
Daniel Jacobsson - Trummor
Fredrik Solfors - Sång, gitarr

Kinetics får nu uppträda på minst en av Studiefrämjandets regionala Världens Barn-galor och på flera showcase-arrangemang inom ramen för Studiefrämjandets koncept Nemis - New Music In Sweden.
Bandet får också sin vinnarlåt exponerad i media via Studiefrämjandet Musik och Världens Barn.

Vinnarlåten kommer nu att säljas digitalt till förmån för Världens Barn och man hittar ”It’s Alright” och de andra bidragen i tävlingen genom att söka  på "Världens Barn" på sajten menyou.com

Kontakt Kinetics:
Fredrik Solfors, 073-708 56 60