Amelia Adamo och 6 starka kvinnor på samma scen - 24 maj Women,Peace and Disarment Day

7 starka kvinnor på samma teaterscen.
Amelia Adamo, Alexandra Pascalidou, Agneta Wallin, Carina Nunstedt, Johanna Koljonen, Lawen Mohtadi och Louise Boije af Gennäs tillsammans i kampen för global fred och rättvisa.

Den 24 maj är det Women, Peace and Disarmament Day, en dag då nedrustning, fred och säkerhet sätts i fokus. För att uppmärksamma detta ger IKFF & Studiefrämjandet en läsning av den internationellt kända pjäsen Seven i Brygghuset i Stockholm. Seven bygger på intervjuer med sju kvinnorättsaktivister från olika länder. Samtliga har övervunnit omöjliga odds i sin kamp för frihet och rättvisa. I rollerna syns och hörs välkända medie- och teaterprofiler samt författare.

– När sju kvinnor som har skaffat sig en röst och en ställning i det svenska samhället väljer att gå samman på teaterscenen och rikta strålkastarljuset på livsviktiga frågor som jämlikhet, fred och frihet känner jag mig hoppfull, säger Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare, på IKFF.

Tid: 24 maj klockan 19-21
Plats: Brygghuset Norrtullsgatan 12 N, Stockholm
Biljettköp: 200 kronor endast förköp på www.ikff.se

Pengarna går till IKFF:s sektioner i D R Kongo och Nigeria och deras arbete för fred och säkerhet.

Läsningen är ett samarrangemang med IKFF, Studiefrämjandet Stockholm, Bryggarsalen och Hedda Produktion.
Dramatiker: Paula Cizmar, Catherine Filloux, Gail Kriegel, Carol K. Mack, Ruth Margraff, Anna Deveare-Smith and Susan Yankowitz.
Producent: Hedda Krausz Sjögren
Registöd: Emma Knyckare

Seven har turnerat i Sverige sedan 2008 med bland annat Riksteatern, Seven har framförts i bland annat EU-parlamentet i Bryssel, i Istanbul och Abuja. Under 2011 fortsätter producenten Hedda Krausz Sjögren turnén på allmän begäran.

För information om Seven se www.sevenwomen.se

Presskontakt: Pia Johansson, IKFF, 0736-471971