Ammotrack klara för Nemisscenen på Sweden Rock Festival

Ammotrack klara för Nemisscenen på Sweden Rock Festival

Idag kan Studiefrämjandet Musik och Sweden Rock Festival presentera melodifestivalaktuella Ammotrack som det första bandet till festivalens traditionella Nemisscen. Totalt åtta nya akter kommer att få plats och idag startar den rikstäckande uttagningen av övriga sju.

- Ammotrack har alltid varit ett spelsuget band som drar en trogen publik på både små och stora spelningar. Ett framåt band som ger järnet på scenen, är duktiga låtskrivare och musiker, säger Tina Göthensten som är bandets musikhandläggare på Studiefrämjandet i Skövde.

Ammotrack från Skövde släppte hösten 2011 sitt andra album "Come Die With Us", som bland annat belönades med betyget 9/10 av Rocknytt.net. Ammotrack tävlar i 2014 års melodifestival med låten 'Raise Your Hands'. En låt skriven av bandets sångare Mikael de Bruin tillsammans med Jari Kujansuu, Thomas "Plec" Johansson och Calle Kindbom.

I mars släpper bandet en ny skiva och därefter väntar en skandinavisk turné. Deras mest spelade låtar i radio är ”Scream for your mother”, ”Shout”, ”Living like an angel” och ”Hitman”, som röstats fram som lyssnarfavoriter i Bandit Rock och P3. Bandet har gjort sig ett namn på den svenska rockscenen efter år av flitigt turnerande, bland annat som förband åt Mustasch, Hardcore Superstar med flera. Mer information och pressbilder: www.ammotrack.se

Ammotrack klara för melodifestivalen, artikel på Rocknytt.net: http://www.rocknytt.net/nyheter/13167-outtrigger-och-ammotrack-klara-for-melodifestivalen-2014

Ansök om att spela på Nemisscenen
Ammotrack blir härmed årets huvudakt på Nemisscenen och nu startar uttagningen som ska leda till att ytterligare sju av Sveriges bästa nya hårdrocksband får inta scenen i Sölvesborg torsdagen den 5 juni. För att få delta i uttagningen till Nemis på Sweden Rock får bandet/artisten inte vara kontrakterat till ett större skivbolag eller bokas av ett större bokningsbolag. Ansökan sker senast den 16 januari och de band/artister som blir aktuella för festivalen kontaktas av Studiefrämjandet Musik senast den 20 februari. Ansökan via www.nemis.se

Nemis står för New Music In Sweden och lyfter fram mindre oetablerade band och artister på landets bästa scener. Nemis hittar man bland annat på klubbar som Sticky Fingers i Göteborg, Babel i Malmö och Bryggarsalen i Stockholm. Utöver Sweden Rock finns scenen på festivaler som Umeå Open, Peace & Love och Putte i Parken. Läs mer om Nemis: www.nemis.se

Sweden Rock Festival är en av Sveriges största musikfestivaler och inriktningen är hårdrock i alla dess former. I år går festivalen av stapeln 4-7 juni och bland de bokade artisterna finns Black Sabbath, Alice Cooper och Arch Enemy.

För mer information kontakta Burt von Bolton på Studiefrämjandet riksförbundet: burt.von.bolton@studieframjandet.se, 08-545 70 736

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.