Anna Håkansson vald till förbundsordförande i Studiefrämjandet

Anna Håkansson vald till förbundsordförande i Studiefrämjandet

Under en extrainsatt förbundsstämma den 12 mars 2022 valdes Anna Håkansson till ny förbundsordförande i Studiefrämjandet.

Stämman enades om att Håkansson med sin bakgrund som ledare har helt rätt erfarenheter, samtidigt som hon är en person med högt förtroende i organisationen. Med bred erfarenhet från både privat och offentlig sektor kan Håkansson bidra med många värdefulla perspektiv i Studiefrämjandets utvecklingsarbete.

- Det ska bli mycket stimulerande och roligt att få leda förbundsstyrelsens arbete och bidra till att omsätta förbundsstämmans strategi och inriktning för verksamheten, säger Anna Håkansson.

- Det är ett arbete som behöver ske i nära dialog med våra avdelningar och medlemsorganisationer, vilket jag ser som extra inspirerande.

Håkansson har under det senaste året varit tillförordnad ekonomichef på Studiefrämjandets riksförbund. Hon har under denna intensiva period fått sätta sig in i de förutsättningar och utmaningar som finns för studieförbunden. Samtidigt har hon bidragit med konstruktiva förslag på nya lösningar som har uppskattats stort i organisationen.

- Jag har ett stort engagemang för civilsamhället och tar mig an frågorna med både intresse och ödmjukhet. Jag har kommit nära Studiefrämjandet och fått insikt i den utvecklingsresa som studieförbunden tillsammans står inför, säger Håkansson.

Håkansson har varit chef och ledare i 20 år. Hon har bland annat varit finanschef för Stockholms stad, stadsdirektör för Sundbybergs kommun och biträdande stadsdirektör för Stockholms stad.

- Behovet av förändring inom studieförbunden är starkt sammankopplad med ekonomiska utmaningar, där bland annat en större översyn av statsbidragssystem pågår. Samtidigt som utvecklingsarbetet pågår behöver vi öppet och med stolthet visa vilken fantastisk verksamhet som varje dag bedrivs i Studiefrämjandet, säger Anna Håkansson.

På stämman avtackades Bertil Jonsson, vice ordförande i förbundsstyrelsen, som agerat förbundsordförande sedan förre ordföranden Andrea Rodriguez hösten 2021 rekryterades som förbundschef för organisationen. Läs mer om detta här.

Om du vill komma i kontakt med Studiefrämjandets nya förbundsordförande Anna Håkansson når du henne på 070-256 64 83 och anna.hakansson@studieframjandet.se

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.