Spiral Skies från Stockholm är ett av banden som spelar på Studiefrämjandets scen Nemis under Gefle Metal Festival.

Artisterna klara för Nemis på Gefle Metal Festival

Spännande och hårda artister står i fokus när Studiefrämjandet nu släpper de fyra akterna till sin scen Nemis på Gefle Metal Festival i sommar. Nemis (New Music In Sweden) är Studiefrämjandets livescen för ännu oetablerade svenska artister. Scenen finns på Gasklockorna i Gävle lördag 15 juli.

– Det är alltid en ära att få sätta våra akter på den här festivalen. Jag tycker de står stadigt gentemot de större akterna som festivalen har att erbjuda, säger Micke Rönn på Studiefrämjandet.

Detta är sjätte gången som Studiefrämjandet samarbetar med Gefle Metal Festival. Nemis-scenen har alltid varit ett uppskattat inslag på festivalen med sitt fokus på nya och "upcoming" artister.

– Vi älskar ny musik och nya band. För oss är det perfekt att kunna samarbeta med Studiefrämjandet, som kan hjälpa oss att hitta de mest lovande banden i den groende svenska metalmyllan. Genom samarbetet hoppas vi hitta nästa guldkorn, som om några år kan återvända till festivalen – fast nu som headliner, säger Håkan Durmér på Gefle Metal Festival.

ARTISTERNA PÅ NEMIS GEFLE METAL FESTIVAL

• Envig (death metal från Lidköping)
  • Malakhim (black metal från Umeå)
  • Sarcator (thrash metal från Trollhättan)