Ann Murugan i vit tröja. Stina Sundqvist i rosa tröja.

Be Change Norrbotten

Succéprojektet ”BeChange-koldioxidbanta med klimatterapi” kommer igen! Nu kan alla norrbottningar vara med för att bli klimatsmarta och samtidigt må bättre. I förra omgången deltog 21 personer i Luleå. De minskade sin klimatpåverkan med i snitt 42 % genom att få enkel information, inspiration och uppmuntran. Studiefrämjandet har nu i samarbete med företagen Earth och Omställningsverket fått finansiering till ytterligare en omgång av BeChange.

– Nu söker vi 25 deltagare i Norrbotten som med hjälp av BeChange kommer att bli klimatsmarta och samtidigt må bättre. BeChange fokuserar på välbefinnandet som drivkraft för klimatsmarta livsstilsförbättringar och skapar en riktig förändring som kommer inifrån. Deltagarna får lära sig att använda mentala verktyg för att nå sina mål. De får praktisk klimatrådgivning anpassad för just sin livsstil och efter sina förutsättningar, säger Stina Sundqvist.

Stina Sundqvist är projektledare och klimatrådgivare i satsningen BeChange. Tillsammans med den mentala hållbarhetscoachen Ann Murugan kommer deltagarna att ha roligt samtidigt som de får göra livsstilsförändringar som både gynnar dom själva och klimatet.

– Vi förespråkar uteslutande förändringar som går hand i hand med ett balanserat livspussel och ett gott liv. Målet är att de ska förändra sin livsstil och gå från att förbruka i snitt 11 ton CO₂ per år till 6 ton, berättar Stina Sundqvist.

Fokus på förbättrad livskvalité, möjligheter och tydlig vision

Fokuset ligger på hur deltagarna kan skapa ett liv som är bättre än det de har idag samtidigt som de lever klimatsmart.

Eftersom skrämseltaktik inte fungerar och människor redan har ganska bra koll på klimatproblematiken får deltagarna uteslutande lära sig om de gröna möjligheterna, fokusera på lösningarna, vägen framåt och hur en sådan omställning skulle påverka deltagaren positivt.

Deltagarna arbetar fram sin personliga vision om hur de vill att deras liv ska se ut, i samklang med ett klimat i balans. Att bära på en tydlig vision hjälper deltagarna att med glädje och fokus gå i rätt riktning.

En världsunik metod som leder till förändring

Upplägget av metoden gör stor skillnad i koldioxidminskningen eftersom den knyter ihop spetskompetens från den senaste forskningen, i den inre omställningen med nya experimentella metoder i den yttre omställningen, till en helhet. BeChange ger deltagarna praktisk klimatrådgivning, både i grupp och enskilt, om hur de kan ställa om sina liv för att bli lågförbrukare av CO₂. Bantningen riktas in på de tre största koldioxidslukande områdena; bilen, biffen och bostaden. Deltagarna får också mental coachning för att med optimism och glädje topprestera och nå sina mål.

– Det nya och världsunika i den här metoden är att den kopplar ihop mentala verktyg med personlig klimatrådgivning och uppmuntrar till kraftfulla livsstilsförändringar för att skapa ett bättre liv än tidigare och minska sin klimatpåverkan, säger Ann Murugan.

-För att vara med går du in på vår hemsida studieframjandet.se/bechange och ansöker. Kursen kommer att vara på plats en dag i månaden, januari till maj. Resten av tiden kommer deltagarna att jobba hemifrån för att slutligen väga ut sig i september , berättar Stina Sundqvist.

Stina har coachat människor att koldioxidbanta och leva mer hållbart och på så sätt byggt upp en stor kunskapsbank om olika hållbara livsstilar. Hon har utvecklat strategier i hur att förmedla skräddarsydd klimatrådgivning till människor på ett personligt och positivt sätt och jobbar med det i sitt egna företag Omställningsverket.

Faktarutan:
Miljonprojektet BeChange är en satsning av Studiefrämjandet (projektägare), Luleå kommun, Earth, Omställningsverket och Naturvårdsverket/Klimatklivet och samarbetar även med Luleå Tekniska Universitet. Projektet pågår under 2018.

BeChange ären social innovation av Stina Sundqvist, Omställningsverket och Ann Murugan, Earth. Det är en unik metod som använder sig av både inre och yttre verktyg för att hjälpa individen att skapa ett klimatsmart liv samtidigt som en har roligt och mår bättre.

Deltagare: 25 personer från hela Norrbotten sökes

Finansiärer: Klimatklivet, Region Norrbotten, Luleå Kommun, Studiefrämjandet Norrbotten och Earth.

Sök till till BeChange Norrbotten: www.studieframjandet.se/bechange

Hur går BeChange till? Se BeChange egen dokumentär Klimatsmarta jag - matglädje för att få en djupare förståelse för metoden. Länk: https://youtu.be/BGzg5QY0ddY eller läs en smaskig rapport härhttp://tinyurl.com/BeChange-effektenwww.studieframjandet.se/bechange Följ oss på Facebook: facebook.com/bechange.lulea/

Presskontakt: Stina Sundqvist. Tel: 070-283 97 10 Epost: stina.sundqvist@omstallningsverket.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.