I år arrangeras både dagläger och övernattingsläger för ungdomarna.

Dags för Band Camp - det populära musiklägret för ungdomar i Östergötland

Äntligen är det dags för sommarens roligaste musikverksamhet! I vanlig ordning anordnar Band Camp sina populära musikläger för ungdomar i Östergötland, men i år arrangeras även ett övernattningsläger för tjejer, ickebinära och transpersoner från hela Sverige. Arrangörer är Studiefrämjandet och Sensus.

Daglägret är vecka 27 på Dynamo i Norrköping. Det riktar sig till tjejer, ickebinära och transpersoner mellan 12–16 år i Östergötland. Detta läger är helt kostnadsfritt. Övernattningslägret äger rum på KFUM Brevik vecka 26. Det riktar sig till tjejer, ickebinära och transpersoner mellan 13–16 år från hela landet.

– Syftet med Band Camp är att vi vill underlätta för tjejer att utöva musik. Vårt mål är att fördelningen mellan könen ska vara 50/50 både vad gäller deltagare i musikstudiecirklar, för band i replokaler samt artister på våra scener, säger Olga Ottosson, folkbildningsutvecklare på Studiefrämjandet Östergötland.

Vad är Band Camp Östergötland?
Band Camp Östergötland är en musikverksamhet som riktar sig till tjejer, icke-binära och transpersoner som söker trygga rum för att träffa andra musikintresserade och utvecklas inom sitt musikintresse. Band Camp arrangeras av och med Studiefrämjandet och Sensus.

Band Camp Östergötland arrangerar lovläger och andra aktiviteter, främst i Norrköping och Linköping. Vårt mål är att erbjuda aktiviteter på andra platser runt om i Östergötland. Våra lovläger riktar sig till dig som är mellan 12-16 år, men vår öppna verksamhet är för alla åldrar.

– Sedan vi startade Band Camp i Östergötland 2014 har ett hundratal tjejer och 25-30 ledare deltagit, och vi ser en stark ökning av musikgrupper med blandade medlemmar (tjejer/killar). Vi fortsätter jobbet för jämställdhet inom musiken och vi har en bit kvar. Just nu är andelen tjejer som spelar hos oss 15-20 procent, säger Patrik Hyberts, folkbildningsutvecklare på Studiefrämjandet Östergötland.

Vår idé och vision
För oss är det viktigt att vi som arbetar med Band Camp också ingår i målgruppen som verksamheten riktar sig till. Allt från grafiska profiler, planering, genomförande, budgetarbete, ledare och marknadsföring görs alltså av och med målgruppen. Detta är viktigt för oss för att:

• Skapa arbetstillfällen för målgruppen inom Östergötlands kulturliv
  • Ge deltagarna trygga och kompetenta förebilder
  • Skapa en plattform för målgruppen att utöka sitt kontaktnät inom Östergötlands kulturliv
  • Säkerställa att verksamheten innehåller det som målgruppen efterfrågar

Olga Ottosson, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet Östergötland
E-post: olga.ottosson@studieframjandet.se