Dan Wolgers startar skrivträning på Konstskolan Basis

Konstskolan Basis knyter till sig ytterligare en kvalificerad lärare i Dan Wolgers som till hösten inför Wolgers skrivträning på skolans påbyggnadsår - Fördjupad konstnärlig utbildning.

-Vi ser med spänning fram emot detta samarbete med Dan Wolgers, säger Maria Saveland, utbildningsledare på Basis. Dan är en betydelsefull och tongivande konstnär som tidigare undervisat på Konstfack och flera andra högskolor och som också varit professor vid Kungl. Konsthögskolan. Sedan många år är han ledamot av Konstakademien vilken är initiativtagare och sponsor för skrivträningen. I unga år var Dan elev vid Basis som på den tiden hette Grundis. Roligt att han är tillbaka!

Självkänsla, oberoende, mod och uthållighet – fyra hörnstenar i ett utvecklat konstnärskap.

Dan Wolgers berättar:

- Jag har valt just Basis att undervisa vid för glädjen i att få möta elever i början av deras sökande efter det personliga konstnärliga uttrycket - här är eleverna alldeles i begynnelsen. Därefter löper alla risken att korrumperas av konstvärldens sociala konventioner, såväl elever som lärare. Genom skrivträningen hoppas jag kunna bistå eleven i att finna och manifestera den konstnärliga integriteten, så som den ter sig där man finner den.

Arbetet syftar till att hjälpa eleven att närma sig sin talang och bruka den sådan den är, i offentliga sammanhang, i tal och i skrift, utan att göra våld på elevens egenart eller begåvning. Ytterst eftersträvar skrivträningen till att upprätta och försvara både elevens komplexitet och integritet. Därigenom bringas eleven till att bättre förstå såväl sina egna som andras motgångar och framsteg – och att utveckling fordrar båda, i (o)harmonisk förening. Ur detta kan det spirande konstnärskapet växa med större självkänsla, oberoende, mod och uthållighet – fyra hörnstenar i ett utvecklat konstnärskap, avslutar Dan Wolgers.

Träffa Dan Wolgers på Basis den 7 maj

Alla intresserade av Fördjupad konstnärlig grundutbildning hälsas välkomna till Konstskolan Basis, på Folkungagatan 147, torsdagen den 7/5 kl. 14.30. Dan Wolgers kommer då att berätta mer och svara på frågor om skrivträningen.

Ingen föranmälan. Välkommen!

Om Konstskolan Basis

Konstskolan Basis bedriver utbildning på eftergymnasial nivå inför högskola och andra högre studier inom de konstnärliga yrkesområdena. De tre ettåriga studiemedelsberättigade heltidsutbildningarna heter Konstnärlig grundutbildning, Fördjupad konstnärlig grundutbildning samt Inredning och Design.

För mer information vänligen kontakta:

Maria Saveland, Utbildningsledare, Konstskolan Basis

Studiefrämjandet Stockholms län