Distriktsfinal Rockkarusellen 2009

Distriktsfinal Rockkarusellen 2009

Lördagen den 18 april är det dags för distriktsfinalen av Rockkarusellen. Sex finalister från Stockholms län gör upp på Dieselverkstadens största scen. Gästar gör också förra årets vinnare Impulsiv Livsstil.

Femtio band och artister har under våren tillsammans gjort ett trettiotal spelningar på olika fritidsgårdar och träffpunkter. Av dessa återstår det nu sex. De har exakt 12 minuter på sig att övertyga juryn och publiken om att det är de som förtjänar att vinna. Vinsten består, förutom äran, av att fylla en chartrad buss med sina fans så de kan stötta dem på riksfinalen i Eskilstuna den 16 maj och viss musikutrustning.

- Under våren så har man sett hur varje band utvecklats mer och mer för varje spelning så jag ser väldigt mycket fram emot finalen. Det ska bli spännande att se slutresultatet, säger Emma Heimersson, projektledare för Rockkarusellen i Stockholm.

Finalisterna presenteras på hemsidan www.rockkarusellen.se tisdagen den 14 april. Lyckas det vinnande bandet ta hem vinsten även i Eskilstuna så hägrar en miniturné i Tyskland samt en mer omfattande turné runt hela Sverige.

Rockkarusellen arrangeras av Studiefrämjandet

Över hela Sverige arrangerar Studiefrämjandet Rockkarusellen i samarbete med olika fritidsgårdar och träffpunkter för att skapa möjligheter till fler spelningar. Tävlingen är öppen för alla oavsett genre, ålder och erfarenhet. Även band utanför Studiefrämjandets regi är välkomna. Syftet är att deltagarna ska få en chans att utvecklas som musiker, få scenvana och nå ut till en bredare publik. Deltävlingarna startade den 16 januari 2009 och poäng sätts av publiken och en jury på varje spelställe.

Distriktsfinalen:
Plats: Dieselverkstaden, Marcusplatsen 17, Sickla
Datum: 18 april
Tid: 19:00-24:00
Entré: Gratis, ingen åldersgräns

Mer info:
Emma Heimersson, projektledare för Rockkarusellen i Stockholm.

08-555352 40   eller   0768-280280  .

emma.heimersson@studieframjandet.se www.rockkarusellen.se - Finalisterna presenteras på hemsidan här  tisdagen den 14 april

www.studieframjandet.se