En fredlig Vardagsrebell föds

En fredlig Vardagsrebell föds

Unga människor har fått all information de behöver om hur illa det är ställt med vår planet. De är mer än redo att göra något åt det. Vardagsrebell är en mötesplats som ger unga människor verktygen och modet att stå upp för en friskare och fredligare värld där alla får plats och trivs. Tillsammans kan vi rädda världen i vardagen. Läger – Vardagsrebell 7-9 december Över 60 unga vardagsrebeller från hela landet möts den 7-9 december under ett läger med workshops i ämnen som gerillamarknadsföring, fredlig påverkan, jämställdhet och gatuteater. Lägerplatsen är Studiefrämjandets lokaler vid Odenplan. Rebellverkstad på Lava 8 december kl 12-18 Under hela lördagen är det öppet hus för allmännheten på Lava. Där kan man bland annat delta i öppna workshops kring påverkan som flera engagerade organisationer håller, Studio Tartuffe finns på plats för att foto fredsrebellerna och där finns också den internationella utställningen Yo! what happened to peace? och mycket mer! Festligheter på Lava 8 december kl 19-23 På kvällen blir det en stor peppfest med musik, performance, scenkonst och utdelning av priset Årets Vardagsrebell. På scen: 12-manna reggaebandet Livelihood Gatuteaterns Dag 9 december – ett annorlunda budskap mitt i julkommersen Vardagsrebell utmynnar under söndagen i Gatuteaterns dag som arrangeras för tredje året i rad på initiativ av Unga Teaternätet. Då tas Stockholms gator och torg återigen över av artister, scenkonstnärer, vardagsrebeller och alla som har något att berätta, en idé att dela med sig av eller kärlek att sprida. På de stora shoppingstråken kan du stöta på gatuteater, levande skyltdockor, trygghetstunnlar och clowner. Lena Hedman, Studiefrämjandet säger: ”Att alla ska komma till tals oavsett förutsättningar är av största vikt inom folkbildningen. Som ett av Sveriges ledande studieförbund inom kultur och miljö ser vi hur Vardagsrebell kan ge unga människor ännu större möjlighet att göra sin röst hörd och kunna påverka samhället vi lever i.” Kajsa Fagerström, Peace Quest säger: ”Vardagsrebell vill visa hur du kan göra skillnad i världen genom små och stora val i vardagen. Det räcker kanske med att ge en kram till den som behöver det eller att ta för sig av vårt gemensamma utrymme i städerna och spela boll eller gitarr på gatan!” Presskontakter Lena Hedman, 0707-57 88 34 lena.hedman@studieframjandet.se Katja Uneborg, 070 728 34 89, katja.Uneborg@riksteatern.se Kajsa Fagerström, 0704-83 85 63, kajsa.fagerstrom@peacequest.se För mer info samt pressbilder besök www.vardagsrebell.nu Vardagsrebell är ett samarbetsprjekt mellan PeaceQuest, Plural , Rädda Världen, Unga Teaternätet, Ungkulturdagarna, Studiefrämjandet och Lava.

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.

Theo Hammar

Presskontakt Marknads- och Kommunikationschef 070-733 0510