Femte året med dj-kurser för tjejer i sommar med dj Katja Gustafsson

För femte året i rad samarbetar Studiefrämjandet och Katja Gustafsson med att erbjuda nybörjarkurser för tjejer som vill bli dj´s.

– Det finns ett stort intresse och vi kör tvådagarskursen 21 gånger under juni, juli och augusti också i år, berättar Johan Wallnäs ansvarig från Studiefrämjandet. Förra året blev det fullt eftersom vi bara tar upp till cirka sex deltagare åt gången.

Det man får lära sig är hur man kopplar ihop utrustningen, alla knappar, taktmixa på cd, räkna bpm, låtanalys och hur man lägger upp ett eget dj-set.

– Vad jag kan ge tjejerna är självförtroende och säkerhet när det gäller allt det tekniska som hör till ett dj-jobb men också mina berättelser om allt annat kring jobbet som kvinnlig dj, säger Katja Gustafsson som själv är en av Sveriges mest spännande Internationella elektroniska djs som spelar allt från dirty electro/house/techno.

De som går kursen har antingen just börjat dja andra har varit igång ett tag men vill fördjupa sina kunskaper och har två unika dagar med Katja som förebild.

Kursen är på två dagar mellan 10.00 - 15.00 och håller till mitt i city i Studiefrämjandets musikhus nära Vasaparken i stockholm. Kostar 1000 kronor.  Anmäler sig gör man direkt till katja.gustafsson@gmail.com.

SOMMARENS KURSDATUM:

26+27
28+29

Ledare: KATJA GUSTAFSSON
Är en av Sveriges mest spännande Internationella elektroniska DJs som spelar allt från dirty electro/house/techno. Berlin, Barcelona, Florence, London, Hamburg, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Schweiz är några av det städer hon besökt och i Sverige har hon spelat på det flesta ställen som Debaser, Inkonst, Babel, Nefertiti, Kolingborg, Berns, Marie Laveau, Strand, F12, Kägelbanan för att nämna några. Arrangerar även spännande fester i Berlin, London, Köpenhamn, Malmö, Stockholm & Göteborg sedan 2002 på bl a Debaser, Södra Teatern, Inkonst, Nefertiti för att nämna några och har arrangerat klubbar som Combustion, Radical Love Crew, Rebel Grrrl, Queer Allstars, Femme-Trash, Captain Kinky Pinky, Mens Club, Stardust & club KG.

Studiefrämjandet
Studiefrämjandet är partipolitiskt, religiöst och fackligt obundet studieförbund. Bakom Studiefrämjandet står 19 medlemsorganisationer som samlar människor med intresse för natur, djur, miljö, friluftsliv, musik och annan kultur.
Musikverksamhet är Studiefrämjandets största verksamhet med över 75 000 deltagare bara i Stockholm. 4 000 musikgrupper spelar hos Studiefrämjandet och i hela landet samlar verksamheten varje år över 2,5 miljoner deltagare. www.studieframjandet.se/musik