Festivaldöden – eller vad var det som dog egentligen?

Festivaldöden – eller vad var det som dog egentligen?

– För något år sedan basunerades rubriker ut om ”Festivaldöden”. I höstas kom dock en rapport från Linneuniversitetet som hävdade att ryktet om festivalernas död var en smula överdrivet. Enligt rapporten får svenska festivaler allt mer besökare och 2013 var det året då flest svenskar besökte en festival, säger Johan Kellokumpu, utvecklingsledare inom kultur och samhälle på Studiefrämjandet riksförbundet.

Sverige har sedan 30-talet haft ett levande musikliv som till stor del varit baserat på folkrörelser och föreningar, först på folkparkerna och i slutet av seklet de dominerande festivalerna. Men någonting har hänt vad gäller landets musikliv menar Johan Kellokumpu:

– Festivaldöden är inte ett faktum, men något annat viktigt håller på att hända. Det ideella arrangerandet av kultur minskar, både vad gäller stora arrangemang och mindre. Dessutom håller stödet för ideellt arrangerad kultur på att försvinna i kulturpolitiken. Vi vill diskutera om vi som folkbildande studieförbund i samarbete med andra aktörer kan bidra till att återuppbygga ett livskraftigt föreningsdrivet musikliv som ett komplement till de kommersiella aktörerna. Hur skulle en sådan politik se ut? Kan alla aktörer stötta varandra i detta? Och hur ser framtidens festivaler ut? säger Johan Kellokumpu.

Med detta som bakgrund arrangerar studieförbundet Studiefrämjandet ett kulturpolitiskt seminarium i Almedalen om de förändrade förutsättningarna i musiklivet. Med flera kända namn i panelen diskuteras sambandet mellan lokal kultur och de stora festivalerna, mellan föreningsdriven och kommersiellt driven livemusik och de politiska och monetära förutsättningarna för dessa samband.

Efter seminariet kl. 17 och framåt blir det mingel med vegetarisk mat och dryck på närliggande puben The Hammer Bar (Adelsgatan 33), där lokala band från Gotland spelar: Meddie Blue, Pitch Blue Farmyard och Overnight Sensation.
Gästande DJ från fastlandet är Vanessa Marko aka Neyney från Femtastic.

Medverkande:
Ola Broquist, arrangör och agent, Luger
Calle Nathanson, VD, Folkets Hus och Parker
Linnéa Franzon, ordförande, MoKS Musik- och kulturföreningarnas samarbetsorganisation
Marcus Israelsson, MoKS
Anna-Karin Andersson, verksamhetschef, Ideell Kulturallians
Johan Groth, förbundssekreterare, Sverok
Kalle Wiman, festivalarrangör för festival i Tofta: Escape from the Stockholmsvecka
Jens Stoor, The Hammer Bar
Hanna Lenholm, Studiefrämjandet Gotland
Moderator: Johan Kellokumpu, utvecklingsledare kultur och samhälle, Studiefrämjandet
Arrangör: Studiefrämjandet
Tid: 1 juli kl. 15.15-17.00, mingel  i närheten från kl. 17.00 (mingelplats: på The Hammer Bar)
Plats: Länsteatern "Kultur i Almedalen", Bredgatan 10

Kontaktperson och mer info:Johan Kellokumpu, Utvecklingsledare kultur och samhälle, Studiefrämjandet 070-6165720 johan.kellokumpu@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.