Ugglestipendiaterna Jennifer Wallace och Helene Tivemark med sina sparvugglor

Filmen Jag är jägare och sommarlägret Utsikt framtiden vinner hållbarhetspris

Helene Tivemark och hennes film "Jag är jägare" och Fältbiologerna och deras sommarläger ”Utsikt framtiden” fick i helgen Studiefrämjandets hållbarhetspris Ugglestipendiet 2017.

Ugglestipendiet delades ut vid Studiefrämjandets förbundsstämma på Djurö i Stockholms skärgård den 3 juni 2017. Jennifer Wallace från Fältbiologerna och Helene Tivemark fanns på plats för att ta emot utmärkelsen och prissumman på 25.000 kronor vardera.

Jag är Jägare är en film där kända och okända människor berättar om sin relation till jakt och naturvård. Filmen visas bland annat i Studiefrämjandets Jägarskola men även för en bredare publik för att bidra till samtal om jaktens betydelse i dagens samhälle.

- Jag mötte så många fantastiska människor under arbetet med filmen. En favorit är stjärnkocken Danyel Couet som berättar om sin personliga resa från att ha varit i princip jaktmotståndare till att bli självförsörjande på viltkött till sin restaurang F12, och om hur man kan vara både djurvän och jägare, säger Helene Tivemark.

- Ett annat minne är är då 18-åriga Emilia, en supergullig musikalstuderande tjej från Värmland som jagat med sin pappa i hela sitt liv, berättar om hur flera av hennes närmaste vänner är veganer och vegetarianer och hur de, helt naturligt, respekterar varandra eftersom de bara gjort olika val i livet. Det är helt enkelt inget man behöver bråka om säger Emilia i filmen, berättar Helene Tivemark.

Vad ska du använda prispengarna till?
Nästa folkbildande filmprojekt såklart! Jag har en idé som gror i mig.

Utsikt framtiden är ett sommarläger som startade förra året och som Studiefrämjandet bland annat stöttade med föreläsare och lokaler. På lägret samlas mängder av unga från en mängd olika ungdomsorganisationer, gemensamt är att de vill bli bättre på att förstå påverka kring miljö- och klimatfrågor.

– Vi vill visa man kan göra in röst hörd och öka självförtroendet hos unga, säger Jennifer Wallace som tog emot Fältbiologernas pris

– Den stora frågan på lägret blir nog Trumps avhopp från Parisavtalet men också den nya gasledning som planeras på Västkusten, säger Jennifer Wallace.

Vad kommer Fältbiologerna att använda prispengarna till?
- Resebidrag till de som vill komma till sommarlägret. Deltagarna är unga och har ju inte så mycket pengar, svarar Jennifer Wallace.

Motiveringarna till stipendiaternas utnämnande lyder:

Studiefrämjandets Ugglestipendium 2017 tilldelas…

… Fältbiologerna
För sommarlägret ”Utsikt framtiden”, som skapar engagemang för naturens biologi, liksom för hur unga kan påverka politiskt i miljöfrågor, med en bred kunskap i både teori och praktik. Detta ger en djupare förståelse för hur förändring sker, både ute i naturen och genom att unga jobbar för en hållbar utveckling.

…Helene Tivemark
För arbetet med filmen ”Jag är jägare” som visar upp hela begreppet Jakt och Viltvård med naturupplevelser och gemenskap, respekt och omtanke. Denna folkbildande film inbjuder till en sansad och balanserad debatt kring hur vi förvaltar vårt naturliga arv.

Hållbarhetspris sedan 1985
Ugglestipendiet på 50 000 kronor går till en förening, klubb, cirkelledare, studiecirkel eller ett projekt som i samverkan med Studiefrämjandet gynnar en hållbar utveckling. Studiefrämjandets Ugglestipendium inrättades 1985 och utdelas av Studiefrämjandets förbundsstyrelse för en framsynt folkbildningsinsats inom natur- och miljöområdet.

Prisfigurinen, den lilla Sparvugglan, är skapad en av Sveriges främsta fågelsnidare, Kjell Wågberg, boende och verksam i Jokkmokk.

Läs mer om Fältbiologernas sommarläger ”Utsikt framtiden”

Läs mer om Helene Tivemarks film "Jag är Jägare" och se en teaser

Tidigare Ugglestipendiater
1985 - Bertil Wallin
1987 - Bo Landin, Karlstad
1989 - Lilian Hult, Växjö samt Torbjörn Alsing, Bollnäs
1991 - Olympiaskolans freds- och miljögrupp, Helsingborg; samt Miljöfront, Katrineholm
1993 - Marian De Boom, Umeå samt Rolf Lidberg, Sundsvall
1995 - Stina Johansson, Sollentuna
1997 - Lena Lingehed, Tibro
1999 - Leif Kihlström, Forsbacka
2001 - Pelle Holmberg, Stockholm
2003 - Bengt Sundström och Carl-Eric Janlöv, Studiefrämjandet i Stockholm, samt Mohammed Qamaruddin, Studiefrämjandet i Stockholm, för projektet Natur & Miljö Forum
2004 - Ing-Marie Persson, Furuviksparken, Gävle samt Anna-Lena Hellman, Studiefrämjandet Gävle
2005 - Ulf Lundwall, Studiefrämjandet Lund samt Isak Isaksson, Naturskyddsföreningen
2007 - Gösta Frohms Skogsmullestiftelse samt Rigmor Rödin, Studiefrämjandet Falköping
2009 - Ekocentrum i Göteborg samt Fältstationen Rördrommen, Eskilstuna
2011 - Göran Jonzon, Vojmåns vänner samt Ingvar Fredriksson, Naturskyddsföreningen i Skövde
2013 - Sara Wennerqvist och Anders Persson, Studiefrämjandet Mitt samt Kent Ove Hvass, Sveriges Ornitologiska förening/Birdlife Sverige och Studiefrämjandet Norra Skaraborg
2015 - Svenska turistföreningen för verksamheten Tillsammans samt Falkenbergs ornitologiska förening

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet främjar vi mångfald och motarbetar utanförskap och rasism.