Fiskarnas rike - en föreläsningsturné med Martin Falklind

Fiskarnas rike - en föreläsningsturné med Martin Falklind

Nu ska hemligheterna upp till ytan! Studiefrämjandet och Sportfiskarna arrangerar tillsammans med lokala fiskeklubbar en föredragsturné i södra Sverige om våra svenska vatten. Publiken kommer att få se våra fiskar och vattenvarelser på ett sätt som de aldrig tidigare skådat.

Natur- och dokumentärfilmaren Martin Falklind har under snart fyra år utforskat Sveriges vattenmiljöer tillsammans med sitt filmteam. Nyligen visade SVT hans unika filmtrilogi där tittaren togs med på en magisk resa genom svenska älvar, sjöar och hav - Fiskarnas Rike.

Nu kommer Martin och visar filmklippen tittarna inte fick se på TV, han berättar om det spännande arbetet bakom kulisserna och vad teamet har sett under sina år vid våra svenska vatten. Publiken ges möjlighet att ställa frågor och engagera sig i lokala vatten- och fiskefrågor då studieförbundet Studiefrämjandet och de lokala sportfiskeklubbarna är på plats.

Goda exempel ger hopp

Att våra svenska fiskar har det tufft är ingen överdrift. Nästan samtliga svenska vattendrag är utbyggda av vattenkraft, vilket innebär att fiskarnas vandringar till mat- och lekplatser hindras.

Merparten av våra viktiga rovfiskar har trålats bort från haven och många vatten har drabbats av obalans i ekosystemet. Men Martin visar också exempel på att negativa trender går att vända.

– Den blåfenade tonfisken, som nu har kommit tillbaka till svenska västkusten, är ett lysande exempel, säger Martin Falklind.

– Återkomsten av dessa gigantiska fiskar kanske ses som ett mirakel, men det är en följd av en serie kloka förvaltningsbeslut. Och de besluten hade aldrig tagits, om inte människor hade agerat.

Även det faktum att ekologi och ekonomi går hand i hand blir tydligt i Martins föredrag. Vi människor får mängder av ekosystemtjänster av friska vattensystem. Exempelvis hänger den obehagliga algsoppa som vi idag ser i vissa sjöar och längs kusterna, ihop med att vi fiskat bort rovfiskar som torsken.

– Fiskar är oerhört viktiga spelare i vår natur, ja i våra liv. De är mat, de är ekonomi, de fritidssysselsättning och de ger arbete. Men framför allt så utgör de basen i våra nordliga ekosystem, säger Martin Falklind.

Från TV-soffan till lokalt engagemang

Studiefrämjandet och Sportfiskarna vill med föreläsningarna skapa möjligheter att ta publikens engagemang vidare. Båda organisationerna arbetar för hållbart fiske och kan hjälpa människor att lära sig mer, organisera sig och bidra till lokal förändring, bland annat kan vi stötta ideella krafters arbete med att restaurera av vattenmiljöer. Vi omvandlar engagemang till praktisk handling men öppnar också upp för samtal om klimat- och miljöfrågor i ett lokalt perspektiv.

Turnéschema

Ni har möjlighet att möta Martin Falklind och besöka våra föreläsningar på följande platser:

Kontaktperson på Studiefrämjandets riksförbund:

Anders Wigren, utvecklingsledare natur och miljö, telefon08-545 707 33
      Epost: anders.wigren@studieframjandet.se

Kontaktperson på Sportfiskarna

Markus Lundgren, chef region Väst, telefon 08-410 80 627
      E-post: markus.lundgren@sportfiskarna.se

Kontaktpersoner i anslutning till föreläsningarna lokalt

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.