Flyktingar från Ukraina får hjälp att hitta sin plats i det svenska samhället hos Studiefrämjandet Stockholm.

- ”Vi bidrar till integration genom studiecirklar i svenska och verksamhet inom kultur”, berättar Veronica Araya, projektledare och verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Stockholm Gotland.

Studiefrämjandet Stockholm Gotland har stor erfarenhet av att möta asylsökande och nyanlända i vår verksamhet, och vi vet att det många gånger behövs stöttning och vägledning för att komma in och hitta sin plats i det svenska samhället.
Därför är vi stolta över att vara en del av Care of Folkbildning, som initieras av Folkbildningsrådet och pågår nationellt, för att kunna stötta ukrainare så att de lättare kan komma in i det svenska samhället.
Hos oss på Studiefrämjandet Stockholm Gotland får ukrainare lära sig svenska och därigenom kommer de lättare in på arbetsmarknaden.

Med engagemang och tid så kommer deltagarna att få lära sig mer om arbetsmarknaden, svenska språket, få samhällsinformation och nätverka. Deltagare har goda möjligheter att påverka utformningen av kurserna efter egna förutsättningar och behov!

Vi har information om projektet och anmälan på en speciell hemsida på ukrainska som vänder sig direkt till ukrainare.

Projektet Care of Folkbildning finansieras av Europeiska socialfonden.
Flera studieförbund och folkhögskolor deltar i denna satsning.
Syftet med Care of Folkbildning är att underlätta för personer på flykt från Ukraina så att de lättare kan etablera sig i de europeiska länderna där de befinner sig.

Vid sidan av Care of Folkbildning har Studiefrämjandet ytterligare projekt där ukrainare också är målgruppen, projekt ’+380 upptäcker Stockholm ’(med finansiering från Region Stockholm) och ’+380 upptäcker Stockholm LOV’ (med finansiering från Stockholm Stad.)

Syftet med dessa projekt är att erbjuda ukrainska barn och vuxna en gemenskap, meningsfull fritid och öka deras delaktighet i kulturlivet. Som en del i projektet har Studiefrämjandet Stockholm Gotland även anställt ukrainska cirkelledare som befinner i Sverige under massflyktsdirektivet.

- ”Genom +380 projektet så har vi startat cirklar i hantverk, körsång, dans, konst, utflykter och snart startar vi även studiecirklar i engelska”, berättar Veronica Araya.

Ett av Studiefrämjandet Stockholm Gotlands huvudmål är att finnas och göra skillnad för dem som behöver oss mest, därför har vi även verksamheten ’ABC: Lättlärd svenska’ där vi erbjuder asylsökande gratis studiecirklar i svenska- och samhällsinformation.

- ”Vi på Studiefrämjandet vet att det många gånger behövs både hjälp och vägledning som ny i Sverige för att hitta sin plats i det svenska samhället och jag känner mig hedrad över att jag genom mitt jobb får vara en som bidrar med denna hjälp”, berättar Veronica Araya.

Kontaktperson på Studiefrämjandet Stockholm Gotland
Veronica Araya