Foggies och Ane Brun i musikprogrammet Fräng på SVT Play

Foggies och Ane Brun i musikprogrammet Fräng på SVT Play

I SVT:s musikprogram Fräng den 14 november i SVT Play träffar bandet Foggies artisten Ane Brun i en studio i Stockholm där de bl a skriver en låt tillsammans. Victoria "Viggo" Stehn 17 år och Emma Stonegård Abrahamsson 16 år startade Foggies i samband med ett av Studiefrämjandets musikprojekt för två år sedan och har sedan dess spelat ihop.

Bandet Foggies är med i SVT:s musikprogram Fräng på SVT Play (sändes den 14 november), där de träffar artisten Ane Brun i en studio på söder i Stockholm och de tre artisterna skriver en låt tillsammans. Foggies och Ane Brun uppträdde med den nya låten tillsammans på den stora scenen på Debaser vid Slussen i Stockholm.

– Alltihop var en stor upplevelse, det var magiskt! säger Emma Stonegård Abrahamsson, en av bandmedlemmarna.

Emma Stonegård Abrahamsson 16 år och Victoria "Viggo" Stehn 17 år, går båda på musiklinjen på Glada Hudikgymnasiet i Hudiksvall. För två år sedan hakade de på Studiefrämjandets musikprojekt Bandolinas, som Studiefrämjandet i Hudiksvall och Bollnäs anordnade som ett led i arbetet med att öka jämställdheten inom musikverksamheten.

– Vi började i Studiefrämjandet som band och studiecirkel för två år sedan. Att ha Studiefrämjandet som ett stöd vid sidan om hela tiden har betytt jättemycket! säger Emma Stonegård Abrahamsson, som också är cirkelledare för bandet.

Mårten Olsson, musikhandläggare på Studiefrämjandet i Hudiksvall, träffade bandet senast i förra veckan. Han har följt dem regelbundet från starten för två år sedan:

– De är fantastiskt bra och kommer att bli ännu bättre om de lyckas hålla ihop! De är så musikaliska och har väldigt mycket potential i sig. Får de bara rätt vägledning och kommer i rätt sammanhang så kan de gå hur långt som helst.  De har något speciellt. Det kände jag redan från dag ett när jag träffade dem första gången, och det är vår uppgift som musikhandläggare och studieförbund att fånga upp sådana ”fenomen” som dessa två, säger Mårten Olsson.

Emma är tacksam för det stöd bandet fått från Studiefrämjandet och Mårten som musikhandläggare:

– Mårten Olsson på Studiefrämjandet har hjälpt oss mycket med spelningar och haft koll på andra viktiga grejer som hänt och varit på gång. Han har hjälpt oss med Stim* och liknande och förberett oss på vad som väntar i musikvärlden. Vi har även haft möjlighet att repa i en replokal via Studiefrämjandet också.

Mårten Olsson är jätteglad att det går så bra för bandet och att de fått möjligheten att vara med i SVT:s programserie Fräng. Men han understryker att det inte är endast via tv man kan lyckas att utvecklas som musiker och artist:

– Det är viktigt att nämna att det inte bara är i tv och via de stora medierna man kan nå framgångar som musiker. Där har vi som studieförbund och musikhandläggare en viktig roll att spela, att utveckla, utmana och peppa alla – även de personer som inte kommer med i Fräng eller liknande mediala sammanhang.

*Stim = Svenska tonsättares internationella musikbyrå

Se trailer för programmet med Foggies som möter singer songwriter-artisten Ane Brun (programmet sändes 14 november):

Se Foggies musikprogrammet Fräng på SVT Play (sändes 14 november):

Följ Fräng på Facebook:

Kontaktperson Studiefrämjandet:
Mårten Olsson, musikhandläggare på Studiefrämjandet i Hudiksvall
marten.olsson@studieframjandet.se

Läs mer om Studiefrämjandet på www.studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.