FOLKBILDNING PÅ FOLKOPERAN - ser ut att bli succé

Studiefrämjandet och Folkoperan startar för första gången operacirklar tillsammans.
Syftet är att på ett lustfyllt sätt dela med sig av operakunskaper till olika grupper i samhället.
Fem olika operacirklar är planerade med start den 15 mars;
operacirkel för 80-talister,  för singlar, för föräldralediga, för pensionärer och för vetgiriga.
Pensionärernas, de vetgirigas och singlarnas cirklar populärast hittills.

Folkoperans konstnärliga chef Mellika Melouani Melani håller i operacirklarna tillsammans med Joakim Unander, Folkoperans musikaliska ledare.

-  Folkoperan är folkets opera. Vi vill göra opera tillgänglig för så många som möjligt. Vi vill ge nycklarna in i operans värld och skapa en mötesplats för tankar och diskussioner, säger Mellika Melouani Melani.

- Det blir intressant att se om vi tänkt rätt när det gäller benämningen på de fyra olika cirklarna.
Vi har totalt 45 platser till förfogande och just nu är det minst intresse från föräldralediga och 80-talister
och flest anmälningar i gruppen pensionärer och vetgiriga, säger Ola Bixo, verksamhetschef Studiefrämjandet i Stockholm.

I studiecirklarna ingår tre träffar på Folkoperan; en introduktion och operadiskussion med Mellika Melouani Melani, ett operabesök (i vår till operan Julius Caesar av Händel) med Joakim Unander som samtalar kring operamusiken och slutligen en träff med ett analyserande samtal kring den föreställning man har sett.

-  Det är väldigt roligt att Studiefrämjandet, som har en så stor musikverksamhet, nu kan bredda och erbjuda cirklar i opera också. Vi tror att det kommer att bli uppskattat av många att i studiecirkeln, tillsammans med andra, förstärka upplevelsen av sitt operabesök, oavsett om man är operafantast eller aldrig har satt sin fot i ett operahus tidigare, säger Ola Bixo, verksamhetschef Studiefrämjandet i Stockholm.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Frida Edoff, 08-616 07 18, 0709-50 53 52, frida.edoff@folkoperan.se
Elenor
Wolgers, 08-616 07 17, 0733-44 64 34, elenor.wolgers@folkoperan.se
Ingrid
Rogblad, 0704-54 94 06,ingrid.rogblad@studieframjandet.se

Pressbilder finns att hämta påhttp://folkoperan.se/press/pressbilder/allmanna-pressbilder

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet Studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfals och motarbeta främlingskap och rasism.

Studiefrämjandet har en särskild inriktining mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur. Vårt största verksamhetsområde, som framförallt samlar många unga deltagare, är kultur - främst musik.