Folkbildningens Dag - Förort Folkbildning Framgång

Folkbildningens Dag bjuder på ett späckat program, bl a: Rodrigo ”Rigo” Pencheff och Keione i studion, Bengt Göransson, Dansgruppen Swagz, Behrang Miri, sånggruppen Falu Öken, hennamålning, arabisk kalligrafi, göra egen film, multireligiösa guider, tyst replokal, prova på hantverk med mera.

Vi som bjuder in till Folkbildnings Dag i Rinkeby är Sensus, Studiefrämjandet, ABF, Medborgarskolan, Ibn Rushd, NBV, Studieförbundet Vuxenskolan och Rinkeby Folkets Hus.

Välkommen söndagen den 4 oktober kl 12:00 till 16:00 i Rinkeby Folkets Hus.

Kulturell idyll eller problemområde

Är förorten en multikulturell idyll eller ett problemområde? Vilka är förortens styrkor och svagheter? I förorterna växer det nya Sverige fram – kulturrikedom och nya idéer blandas med trång-boddhet och fattigdom, möjligheter och hinder. I förorten pågår en organisering som har mycket gemensamt med framväxten av de svenska folkrörelserna. Behovet av att skapa lös-ningar och arbeta tillsammans är stort – men hur ska man göra det? Kan den svenska folkrö-relsetraditionen vara en del av svaret - folkbildningen? Det tror vi som anordnar Folkbildningens Dag i Rinkeby Folkets Hus!

Folkbildningen har verktyg och nätverk som kan hjälpa människor att växa och ta makten över sina egna liv. Men folkbildningen måste också vara öppen för nya idéer och nya kunskaper, folkbildningen i förorten behöver genomsyras av just de behov och möjligheter som finns där. Folkbildningen har ett ansvar för att inkludera dem som deltar i utformning av studier, projekt och ar-rangemang. Folkbildningens Dag erbjuder ett brett utbud av aktiviteter och underhållning. Många av dessa programpunkter skapas tillsammans med föreningar knutna till något av studieförbunden. Representanter från studieförbunden finns på plats och informerar om de möjligheter som står tillbuds, hur man kan komma vidare med sin förening eller hitta fram till utvecklande aktiviteter eller studier.

Kontaktpersoner Björn Gardarsson, Rinkeby Folkets Hus: Mobil: 070 727 05 68 e-post: bjorn.gardarsson@rinkeby.nu
Hanna Hagström, Studiefrämjandet: mobil: 076 816 28 78 e-post: hanna.hagstrom@studieframjandet.se