Adan "Tensta" Taal.

FRAMÅT, Sveriges enda independent musikbranschutbildning!

Adam ”Tensta” Taal är huvudpersonen bakom FRAMÅT och har länge varit en välkänd profil i musikbranschen. I projektet FRAMÅT, som drivs i samarbete med Studiefrämjandet Stockholm Gotland så inspirerar och motiverar han unga människor att nå sina musikdrömmar.

Idag, 3 april, öppnar antagningen till FRAMÅT!
Utbildningen FRAMÅT är helt gratis och är en crash course i musikbranschkunskap, ur ett självständigt perspektiv.
Första terminen sker på distans vilket gör att du kan ansöka oberoende av vart du bor.

- ”Framåt innehåller all den kunskap som jag själv har samlat på mig under de 20 år som jag varit verksam i musikbranschen. Jag har alltid gjort allt independent, utan ett bolag", berättar Adam Taal, verkamhetsutvecklare inom musik på Studiefrämjandet Stockholm Gotland.

För up and coming artister, A&R, producenter eller andra kreatör som är i början av sin karriär så är kunskapsglappet ofta stort mellan dem och de som jobbat i branschen i flera år, och det är det glappet som är FRAMÅTS mål att fylla. Samtidigt som deltagarna får träffa likasinnade genom utbildningen så får de också en större plattform byggd på kunskap som de kan utgå ifrån.
Hälften av all musik som släpps idag släpps independent, dvs. självständigt. Genom att få rätt verktyg från starten så behöver inte de nya kreatörerna uppfinna hjulet, en gång till. FRAMÅT skapar en möjlighet för fler för att få en långsiktig karriär, utan att vara beroende av ett bolag.

- ”Det här är utbildningen som jag hade behövt när jag startade, hade jag haft den hade jag kunnat nå drömmen 10 år tidigare", berättar Adam.

FRAMÅT har varit en del av Studiefrämjandets utbud sedan 2019. Det är öppet för alla från 15 år och uppåt och alla genres är välkomna att ansöka.
Under 2022 blev FRAMÅT en mötesplats för omkring 170 kreatörer inom musikvärlden.

Genom Studiefrämjandet så öppnar Adam även upp dörrarna till Open sessions på Källaren Studios, som är beläget vid Fridhemsplan i Stockholm. Open sessions hålls ungefär en gång i månaden och är öppet för alla som vill möta andra och skapa musik tillsammans. T.ex. producenter, låtskrivare eller artister.

- "Det är aldrig en fråga ifall det blir ett resultat, utan mer en fråga om vad det blir av resultatet"
, berättar Adam.

Nästa Open session sker den 5 april.

Anmälan sker via:
ansok.framat@gmail.com