Naturvandring i Tjurpannans naturreservat under Hållbarhetsfestivalen 2020

Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland 2023 - hela regionen deltar

För fjärde året i rad arrangeras Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland. Mellan den 16-22 oktober går det att ta del av föreläsningar, workshops, filmvisningar och möten kring ämnen som klimat, miljö, odling och omställning med extra fokus på att motverka desinformation.

Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland är en självorganiserande festival vilket innebär att i princip alla som vill – privatpersoner, föreningar, näringsliv och kommuner – arrangerar aktiviteter inom ramen för hållbarhet under veckan. Studiefrämjandet är huvudarrangör och håller samman programmet med programpunkter runtom i hela regionen.

I år deltar över 100 olika arrangörer och därför går det att ta del av vitt skilda aktiviteter med väldigt olika ingångar till det övergripande temat hållbarhet, säger Lilian Paunovic Olsson, projektledare för festivalen.

- Många tänker nog främst på ekologisk hållbarhet när de hör ordet, att vi behöver hushålla med jordens resurser eller arbeta för att minska vår klimatpåverkan. Men det finns mycket att säga även om social och ekonomisk hållbarhet. Hur kan vi värna demokratin, hur bygger vi gemenskaper mellan såväl grannar som olika rörelser, hur ska vi utjämna de ekonomiska klyftorna som växer över världen och som försvårar klimatomställningen – är exempel på frågor som festivalen vill lyfta, säger Lilian Paunovic Olsson.

Hållbarhet i stort är det övergripande fokuset men varje år har festivalen också ett särskilt tema, i år är detta motverka desinformation.

- Desinformation definieras av att vara falsk information som sprids medvetet i syfte att vilseleda eller påverka allt ifrån debatter och opinioner till politiska val. I klimatfrågan kan vi exempelvis se hur desinformationskampanjer letat sin in i miljörörelsen med syfte att skapa splittring och ta fokus bort från frågan säger Lilian Paunovic Olsson.

På invigningen talar Maths Nilsson, författare till boken Spelet om klimatet, om hur lömsk och genomsyrad av desinformation klimatfrågan kan vara och hur det sett ut historiskt sett. På programmet återfinns sedan temat under flera programpunkter.

Kontaktperson:
Lilian Paunovic Olsson
Verksamhetsutvecklare och projektledare för Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland
070-9804019 lilian.paunovic.olsson@studieframjandet.se

Här är några exempel på programpunkter under veckan:

Göteborg

16/10 Invigning av Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland

17/10 Workshop: Lär dig genomskåda klimatdesinformation

18/10 Klimatförnekelse i miljörörelsen

18/10 Har vi råd med de rika i klimatomställningen? Webbinarie med Jayeon Lee, universitetslektor i socialt arbete

19/10 Fejkmaten - så blir vi vilseledda i butiken

21/10 Förläng livet på dina kläder

22/10 Workshop i förökning och plantering av skogsträdgårdsväxter

Skövde

19/10 Filmvisning och samtal: What a fantastic machine

(Filmen vann pris för bästa dokumentär i Sundance i år)

Mölndal

17/10 Kvinnojouren Frideborgs pysselbord

16/10 Kunskapslyft för Mölndals skogar – Skogsdag måndagen 16 oktober

19/10 Visning: Återbrukat

Alingsås

16/10 Klädbytardag för vuxna på Nolbygård

17/10 Föreläsning med Magnus Rosén från bandet Hammerfall

18/10 Retro/hållbarhetskväll

19/10 IPCC i klarspråk

19/10 Odla hela året och var du än är och där du inte är

Dalsland

17/10 Tanum Nyheter, desinformation och propaganda i en ny medievärld

17/10 Sotenäs Prova på med Tumlaren: Hållbar hälsa i Sotenäs natur med Tumlaren

17/10 Sotenäs Källkritik, källtillit och medieetik i en digital värld

19/10 Dals-Ed Aterbruka mera

20/10 Sotenäs Öppet hus och guidad visning på Rena hav

22/10 Sotenäs Ploggning och korvgrillning i Mulleskogen

Borås

21/10 Klädbytardag (studieframjandet.se)

Bollebyggd

18/10 Ja skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå!

19/10 Författarbesök av Andreas Jakobsson som berättar om nya boken "Dumpstringshandboken"

Ta del av hela årets program på www.studieframjandet.se/hallbarhetsfestivalen

Studiefrämjandet är ett av Sveriges större studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.