Hallå politiker, häng med på Rockkarusellen

Hallå politiker, häng med på Rockkarusellen

"Vi måste lyssna på ungdomars åsikter". Har du hört det förut? Kanske brukar du till och med säga så själv ibland? I Studiefrämjandet spelar 17000 ungdomar musik. Det är ungefär lika många som är med i de politiska ungdomsförbunden. Vi som möter ungdomarna, tvivlar inte en sekund på att de har åsikter och vill påverka. Men få är partipolitiskt engagerade. Många tycker att politiken inte är till för dem.

Därför behövs du hos oss. Och nu finns chansen. I januari startar Rockkarusellen, en av Sveriges största musiktävlingar för unga oetablerade band. Mellan januari och mars ordnar vi över 400 offentliga spelningar över hela Sverige, där unga musiker uppträder. Spelningarna sker på fritidsgårdar och lokala musikhus. För många band är det första gången de står på en scen.

Rockkarusellen är inget Idol i miniformat. Det är en mötesplats för unga band, där alla möjliga musikstilar får plats - och där det är lika viktigt att lyssna på andra som att spela själv. Medan Idol diskuteras på kultursidorna är det tunt med kulturdebattörer och politiker på Rockkarusellen. Tyvärr. Därför vill vi se dig hos oss. Minister eller kommunpolitiker spelar ingen roll. Är du nyfiken på ungdomskultur är det en fördel, men inget krav. På varje spelning får du lyssna till minst tre band. Vi garanterar en spännande musikupplevelse.

Ungdomarna är också beredda att svara på dina frågor. Det behöver inte alls handla om musik. Det går bra att diskutera skolan, kollektivtrafiken, kulturen, miljön eller vad som helst. (Vi kan dock inte garantera svar ni förväntar er eller politiskt korrekta åsikter).

Gör så här: Gå in på rockkarusellen.se. Sök upp en spelning nära dig. Boka i din kalender. Gå dit när det är dags. Vill du anmäla dig i förväg går det bra, annars är det bara att dyka upp. Välkommen!

Daniel Forsberg

Ansvarig för Rockkarusellen